82% от родителите са за присъствено начало на новата учебна година. 16% са за дистанционно обучение. Останалите 2% са за хибридна форма на обучение. Това показват данните от социологическо проучване, поръчано от министерството на образованието. Цифрите бяха съобщени от просветния министър Красимир Вълчев, който участва в семинар на Синдиката на българските учители в комплекс "Камчия" край Варна.

Повечето от възрастните отчитат, че децата им са натрупали психическо напрежение и дефицити особено по отношение на социализацията, допълни министърът. Според него голям проблем за дистанционното обучение е фактът, че има много родители, които не проявяват отговорност към образованието на децата си. Това, което постигнахме с механизма за съвместна работа на институциите по връщането на отпаднали от системата ученици в класните стаи, до известна степен бе заличено, посочи Вълчев. И открои като проблем и това, че част от родителите са неграмотни, така че дори да искат, не могат да помагат на децата си.

Отделени са 176 милиона лева по един от инструментите на ЕС, които ще бъдат насочени основно за купуване на техника за системата на средното образование, каза министърът. По думите му училищата вече имат право да ползват икономиите си от целевите средства за хранене и за закуски за допълнителните разходи, свързани с пандемията. При някои учебни заведения тези пари ще стигнат за месец, при други - за два или за три, но министерството е в готовност да оказва финансова подкрепа, допълни Вълчев.

Много вероятно е в по-студените месеци епидемичната ситуация да се влоши и заради грипните вируси, но ние ще бъдем в готовност за "превключване" на системата от присъствено към друг тип обучение, каза още Вълчев. По думите му министърът на здравеопазването ще определя прагови стойности за заболеваемостта и при достигането им учениците ще преминават към електронно обучение по общини или по области.

Ясно е, че при всички случаи системата ще има нужда от заместващи учители и сме призовали висшите заведения да ни дадат списък със студенти, които могат да поемат такива задачи, допълни Вълчев. По думите му резерва могат да попълват и вече завършилите определени специалности.

За провеждането на национално външно оценяване след 4 и след 10 клас през предстоящата учебна година министърът посочи, че те са важни по-скоро за системата и не би трябвало да създават допълнителен стрес за учениците. По думите му тези изпити ще се проведат, ако епидемичната ситуация позволява. При риск, независимо кой ще бъде министър, няма да се правят на всяка цена, каза още Вълчев.

Обезпечението с учители вече е много добро, около 1 500 млади преподаватели кандидатстват за работа в образователната система, допълни председателят на СБУ Янка Такева. По думите й интересът към професията е засилен, тъй като епидемията с Ковид-19 е показала, че това са сигурни работни места, а заплатите вече никак не са за подценяване и се изплащат редовно.

Новият колективен трудов договор осигурява и допълнителни възможности за учителите, каза още Такева. По думите й учител, които работи със собствена техника, ще получава по 30 лева на месец. Преподавателите ще имат стимули и за допълнителните консултации, които дават на ученици, отсъствали 10 процента от часовете по една учебна дисциплина. За всеки час ще се заплаща по 15 лева, два пъти повече от редовните лекторски часове, обобщи Такева.