Хакери атакуваха тол системата ден и нощ. Това обяви на брифинг зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков и членът на УС на АПИ проф. Олег Асенов. Така двамата отговориха на Корнелия  Нинова и Георги Свиленски, които по-рано днес коментираха системата в централата на БСП.

"Наслушахме се на стъкмистика и изкривени статистически данни, коментира Нанков. -  Свиленски не ни разочарова, защото отново е зле подготвен. Може би подвежда партийните си шефове, но, когато се опитва да подвежда българските граждани, мисля, че е редно да реагираме. Тол системата е основният инструмент в борбата на държавата срещу сивия сектор в транспорта. Нещо, което многократно сме коментирали и което е ясно за всички български граждани. Целта не ни е борбата с дребния нарушител, а със сивия сектор в транспортния бранш."

Заместник-министърът разкри, че тол системата е атакувана денонощно от хакери, като последната атака е от събота вечерта. "Хубаво е, че колегите от националното тол управление информират компетентните служби", каза още Нанков.

Той изрази убедеността си, че органите на реда ще установят кои са извършителите, откъдето може да се съди и за мотивите.

"Не трябва да пропускаме и факта, че тол системата е интегрирана в пълнота със системите на Агенция "Митници", НАП, системата на МВР. Знаем, че миналата седмица беше одобрена инструкцията по отношение на съвместната работа на тези контролни агенции. Така че по отношение на борбата със сивия сектор в транспортния бранш, резултатите ще бъдат реални още през настоящата година", заяви зам.-министърът.

Според него това е една от сериозните предпоставки за сериозния отпор срещу тол системата. Нанков анонсира, че предстоят срещи с превозвачите.

Проф. Олег Асенов, член на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура", каза, че "...не е съгласен с думата безхаберие за тол системата."

"Години наред аз самият в професионалната си кариера се готвя за този проект. Мога да кажа, че той е венецът на моята работа и в никакъв случай не съм съгласен с думата безхаберие. Безхаберие ли е, че през януари се обърнахме към общините, за да видим къде са табелките D-12 и 11?

Получихме отговор, похарчихме средства, за да може тези табелки да са на правилните места. Заснехме пътищата и по този начин направихме новото покритие. Безхаберие ли е, че изчислихме, че има средно 10 000 транзитни камиона и към днешна дата сме осигурили възможност 92 камиона едновременно да бъдат обслужвани с маршрутни карти на границата, което е пропускателна способност при средно 6 маршрутни карти на час - повече от 13 000. Значи това не е безхаберие, а системен подход и сериозно отношение на държавата да защити обществения интерес", каза още проф. Асенов.

Той опроверга и цифри, споменати на брифинга на "Позитано" 20. По думите му в Националното тол управление не работят 1200 души, както се изказаха в централата на БСП, а "800 души, 650 от които на терен."

"Чиято функция е основно превантивна. Какъв е резултатът? По-големи приходи и миналата година - 105 млн. лв. до днешна дата, което е повече от една трета от прогнозата за електронните винетки за годината. Това е реалният отговор на безхаберието", заяви още проф. Асенов.

Камери на тол системата са монтирани на почти 11 000 км републикански пътища. От 10 дни те имат възможност да установяват нарушители без винетки, с изключение на местата, за които общините заявяват искане за освобождаване от винетна такса.

От 1 март таксуването за тежкотоварните превозни средства ще бъде за 3 115 км. Отделно мобилните екипи на тол контрола покриват цялата републиканска пътна мрежа от близо 20 000 км., посочват от МРРБ.

По отношение на исканията от страна на различни общини за освобождаване на участъци от републиканската пътна мрежа, зам.-министър Нанков е обяснил, че обхватът на пътища, за които е необходимо да се плаща винетка, не е променян от въвеждането на хартиените стикери, а контролът вече е по-прецизен и строг.