Добре е, че в България са поканени специалисти от Русия да обучат наши кадри, така че у нас да има завод, който да може да осъществява ремонта на изтребители Су-25. Това каза по БНТ о.р. полковник Валентин Иванов, бивш командир на авиобаза "Безмер".

На 26 юни председателят на Народното събрание Цвета Караянчева каза в Москва, че България кани руски инженери и специалисти да ремонтират самолетите СУ-25 в завод "Авионамс". Новината със сигурност е изненадала мнозина, тъй като вече има сключен договор за ремонт със завод в Беларус, припомни БНТ.

За съжаление в момента ремонт в България не може да се извърши, каза о.р. полк. Валентин Иванов. Според него това ще бъде възможно след две-три години, защото нямаме кадри, а заводът няма лиценз. Той припомни, че точно по тези причини миналата година е дадена препоръка ремонтът да се извърши в Беларус.

Проблемите миналата година бяха, че банката, която обслужваше кредита, по принцип не иска да участва в договори с военно предназначение. По тази причина парите се върнаха в бюджета на министерството, поясни о.р. полк. Иванов.

Той обясни, че през март тази година е сключен анекс към договора, така че банката е била сменена и Беларус предоставя всички необходими документи за задействане на договора.

Договорът с Беларус е за модернизация на 8 самолета, а останалите 8 - да се ремонтират в България след 2-3 години, когато приключи обучението на българските специалисти. След ремонта Су-25 ще бъдат напълно съвместими с натовските стандарти, като се предвижда да бъдат сменени морално остарели навигационни и радио системи. Това ще им позволи да останат на въоръжение до 2028 г. и да извършат 800 часа нальот.

България е единствената държава в НАТО, която разполага със Су-25, подчерта о.р. полк. Валентин Иванов.

Договорът с Беларус беше сключен от министъра на отбраната Красимир Каракачанов в края на миналата година, като стойността на сделката е 82,5 млн. лв. без ДДС. Изпращането на самолетите обаче се забави заради оръжейно ембарго срещу Беларус, по което България е страна. Правителството смекчава ембаргото, както пише "24 часа", но това смекчаване е било блокирано от министъра на икономиката Емил Караниколов (представител на "Атака"), за когото ремонтът трябва да се извърши в "Авионамс", за което имал подкрепа от ГЕРБ.

На Беларус се дължат неустойки за забава - 82 500 лв. на ден. Щетата за България може да достигне 4 млн. лв., става ясно от спешен доклад на командващия ВВС ген. Цанко Стойков до вицепремиера Красимир Каракачанов, изтъква "24 часа" и добавя, че според генерала е абсолютно невъзможно ремонтът на Су-25 да бъде поет от "Авионамс". Причината е, че авиоремонтният завод не разполага нито със стентове за ремонт на самолети, нито има лицензии и техническа документация за Су-25.