Над 700 души загиват годишно във войната по пътищата. Само през изминалата седмица при две тежки катастрофи загинаха 8 души, България бе в траур, заради пътния инцидент на АМ "Тракия", при който бяха ранени и над 20 души. Ежедневно по пътищата биват осакатявани хора или катастрофите почернят някое семейство. Шофьорите у нас масово карат с по-висока скорост от позволената, установи провелата се акция на МВР по линия на ТИПСОЛ за контрол на ограниченията на пътя, съобщават от вътрешното министерство. Безотговорни шофьори се дрогират или употребяват алкохол и шофират. Фрапиращ бе случая с младата дрогирана и пияна шофьорка, която помете 11 паркирани автомобила в Пловдив. Шофьорите пък с право протестират, че повечето от пътищата са надупчени като швейцарско сирене. И така е години наред, въртим се в един омагьосан кръг. За това какви са причините за този тежък за България проблем и единствено и само виновни ли са шофьорите у нас Дир. бг потърси мнението на Настимир Ананиев от Института за пътна безопасност. Ето какво заяви той пред медията ни:

Проблемът с многото катастрофи и жертви по пътищата е комплексен. Не може да се каже, че само пътищата, лошата подготовка на шофьорите, контрола или законодателството е виновно.

Но при всички случаи трябва да има чисто нов закон за движение по пътищата. Защото даже и поправките, които ние направихме в 43-то Народно събрание, бяха за конкретни казуси, които са се появили и трябва да се добавят към закона.

Ще ви дам пример с наркотичните вещества, ние ги вкарахме в девет нови текста, и сега хората, задържани заради употреба на наркотици зад волана, са в пъти повече.

В последните шест седмици включително и министърът и шефът на ДАИ заявиха, че до две седмици ще се обявят за обществено обсъждане приложенията на новия Закон за движение по пътищата, но не ги виждаме. Не знам защо има забавяне, но там ще видим каква концепция е измислена. Големият дебат, който се разви, когато Ралица Агаин (зам.-председател на КФН) каза ние ще работим за бонус малус и ще бъде въведена тази система, фокусът при нея е, че тя наказва шофьоря, а не колата, както в момента е цялата философия на нашето законодателство. Това значи ли, че ще се промени цялата философия на закона и както е на Запад шофьорът ще има застраховка, а не самият автомобил. И всъщност, ако вие сте лош шофьор и имате много нарушения, ще плащате много по-висока застраховка, защото се водите много по-рисков за застрахователя. Но това ще промени изцяло концепцията за законодателството.

Да, и в момента има закон, но изпълнителната власт не си върши работата както трябва. Веднага ще ви дам няколко примера, контролиращите по пътищата са в пъти по-малко отколкото са били преди години. И всъщност, когато ти имаш по-малко хора на пътя, този контрол става по-труден, разбира се, има един опит за компенсиране с камери, но той сега започна последните шест месеца, не се знае какъв резултат ще даде, макар, че навсякъде това е бъдещето. Наскоро се повдигна една от темите в София за ползване на бус лентата, знае се в София къде се злоупотребява най-много, има възможност да се сложи една камера.

Има, разбира се, още какво да се работи около събираемостта на глобите, защото тя бе много ниска. 43-то Народно събрание отвори възможността и за електронните фишове, които улесняват работата и на полицията и се издават по много лесен начин. За миналата година глобите са се вдигнали страшно много.

Няма обаче дългосрочна стратегия за решаване на проблема с пътните произшествия. Къде е образованието в тази насока? Например във Франция се започва обучение от детската градина за пътна безопасност и след това на базата на взети сертификати ти отиваш и взимаш и книжка.

На въпрос дали все пак не се променя твърде често законодателството ни, Настимир Ананиев отговори:

Когато изникне казус, който не е заложен в законодателството и нещо го няма там, хората казват слабо ни е законодателството. Много от казусите трябва да се случат и без да имаш опитите си за тях няма как да седнеш и да фантазираш, за да пишеш закона. В момента имаме и много повече автомобили, шофира се много повече и възникват много повече казуси покрай целия този сектор. Аз мисля, че и новият закон ще бъде променен още в първите шест месеца, след като се приеме, защото няма как да се обхванат всички казуси. Въпросът е да се направи максимално добре към тази моментна основа. Но проблемът на изпълнителната власт е, че нямат експертиза. Институтът за пътна безопасност имаме 47 експерти, в Министерство на образованието нямат нито един експерт по пътна безопасност. Имат един пенсиониран на граждански договор.

Практиката на много шофьори е да си държат една двадесетолевка, корупцията създава впечатление и за една безнаказаност. Съществува и синдромът "първо трябва да ме хванат". По изчисления на МВР, хората които шофират без книжки, са 30 000. Те си казват на мен един курс ми е 600 лв., 12 пъти по 50 лева да мога да си го избия, но може да не ме спрат с години. И затова те си позволяват да не спазват закона. Корупцията на пътя е свързана и с убийствата на пътя, защото например една маркировка, когато не е качествена и след един или два месеца я няма може да предизвика пътно транспортно произшествие. Една мантинела, която е направена не по изискванията и да кажем не е еластична и са спестили пари, за да прибере някой някакви средства, това пак води до жертви.

Манталитетът на шофьора трябва да се смени, но обществото и семейството също трябва да се включат в борбата срещу войната на пътя. Защото, ако видите, че вашият приятел посяга към ключовете и подпалва колата на пет бири или на четири уискита, би трябвало да му кажете "вземи такси". Обществото трябва да участва в този процес.