Проектозаконът за пътните превозни средства, който предвижда първата регистрация на автомобила да не е в КАТ, предизвика остри реакции. Той е изготвен от новата Агенция за пътна безопасност и вече е публикуван в портала за обществени консултации на Министерския съвет.

Данните показват, че в България всяка година се регистрират около 300 хиляди автомобила. Не повече от 40 хиляди са новите. Именно затова в мотивите на законопроекта е записано, че контролът върху техническите проверки на старите коли трябва да се затегне. Очакванията са това да доведе до по-чист въздух и по-малко инциденти на пътя.

Според експертите обаче, в проекта има много административни регулации, а това води до корупция.

Промените предвиждат първоначалният технически преглед при регистрация на автомобил да се прави в специални частни пунктове, а не както досега само в КАТ. Това означава частни фирми да следят дали са пренабити номерата на рамата, двигателя, дали има изменения в конструкцията на автомобила и следи от манипулации на километража. След минаване през проверката собственикът на колата ще получава час, в който да отиде в КАТ, за да си получи само талоните и регистрационните номера на колата, без да се реди на опашки. Регистрите на Пътна полиция и пунктовете за проверка ще бъдат свързани.

Според шофьори обаче подобна мярка няма да спести време, напротив.

"Първоначалната идея беше новите автомобили, които влизат в страната да не чакат на опашка в КАТ, а да могат да се дадат на частни фирми. Те трябва да правят тези прегледи - първоначални и идентификация на автомобила. Обикновено те идват без регистрационни номера, а частните фирми няма да могат да издават пълната документация и да дават номер на автомобила. Така че се налага клиентът отново да отиде до КАТ", обясни автомобилния състезател Румен Дунев  и собственик на сервиз по Нова тв.

Според него няма автомобил, който да не може да бъде регистриран в страната ни, дори да не е изряден.

От бранша смятат още, че новите изисквания ще затруднят сервизите и вероятно ще оскъпят услугата. Причината - ще трябва да се отварят допълнителни пунктове, които да се оборудват и да се наемат допълнително хора.

"Ако тези регистрации се раздадат между 50 пункта в страната, нормално там да има струпвания, да има изчаквания и съответно пазарът да диктува цените", посочи още Румен Дунев пред БНТ.

"Малко странно е да се приеме заключението на една частна фирма и въз основа на него да се издаде регистрация на този автомобил. При всички случаи, според мен, в пътната полиция, дори и неформално ще остане една допълнителна проверка затова да се убедят тези, които издават свидетелството за регистрация, че действително този автомобил е този автомобил", смята и експертът по пътна безопасност Алекси Стратиев.

"Според мен хората пак трябва да отсъстват поне от работа, което също е неприятно", смята и председателят на СБА инж. Емил Панчев.

Промените предвиждат и автомобилите да имат технически паспорти, а данните от тях да се записват в специален регистър, който ще се следи от автомобилната администрация. Там ще се съдържа информация за техническо състояние, претърпени катастрофи и преминати ремонти.

Предлага се още и специален регламент за продажбата на авточасти втора употреба - търговията ще се осъществява само от лицензирани лица, а контролът ще се прехвърли към кметовете на общини. Нерегламентираната търговия с части ще се наказва с глоба от 5000 лв.

"Всеки един сервиз трябва да прави регистър на частите втора употреба. Трябва да има един човек, който да се занимава само това нещо. Може да се получи парадокс, че част втора употреба може да се получи по-скъпа от чисто нова част", коментира Румен Дунев.

Промените предвижда още собствениците на автомобили да могат сами да си монтират регистрационните номера на колите си.

"Преди при поставянето на регистрационните номера се слагаше и пломба. Сега не е така, поради което се обсъжда идеята и сам да можеш да си ги монтираш", обясниха експерти пред "Телеграф".

Проектозаконът предвижда и забрана за регистрация на автомобили с десен волан.

"Тези автомобили са доказано опасни. Те не са предназначени изцяло за ползване", категоричен е Румен Дунев.

Ако работи без нужното удостоверение, го очаква глоба от 1000 до 5000 лв. С хиляда лева ще трябва да се бръкнат сервизите за неиздаване на касова бележка или фактура. След ремонт ще трябва да дават гаранция от 6 месеца. Глоби се предвиждат и за граждани, които решат да ремонтират сами автомобилите си. Те ще трябва да платят санкция от 500 лева. Регистър на всички сервизи ще се съхранява в ДАИ.