Пакетът за "Мобилност" се сблъсква челно с българските превозвачи, а и не само. Планът на френския президент Еманюел Макрон показва директно как ЕС не само се движи, а и живее на две скорости. Или казано по друг начин, големите страни в Европа диктуват правилата на по-малките. Не, че това е кой знае каква изненада, но сега новите правила загрубяват.

От какво е продиктувано искането на Макрон

Транспортният бизнес, сам по себе си, е нещо изключително доходно и в Западна Европа има огромни фирми, които генерират милиарди евро оборот на година. В страни като Франция и Германия дори има и недостиг на работна ръка, разбирай квалифицирани шофьори. Пазарът на превози на товари в Западна Европа е доста добре организиран, добре платен и доста подреден. Създадени са правила, които са приети като норма и начин на поведение. И когато нещата не се спазват, може да се търси място за недоволство. Най-вече пакетът за "Мобилност" иска да въведе още ред, но не само.

Ако говорим да не се спи в кабината, въпреки че камионите са оборудвани и с такава цел, ако говорим да се спазва етиката при преговорите да се държи цена, а не да се подбива и да се пести от паркинг и хотел, ако говорим за надлежно изготвени командировъчни, а не просто някакви бележки, то в исканията на Макрон може да се намери логика. Но когато се въвеждат нови изисквания, с цел да се направи транспортният пазар добър за едни и лош за други, това вече е удар под кръста. И точно от това страдат нашите превозвачи. С хотелите, цените и спането може да се направи нещо, и то веднага. На фирмите може да им се увеличат малко разходите, но това би могло да се въведе и спазва.

Големият удар по нашите превозвачи, който нанася пакетът за "Мобилност", е искането камионите да се прибират на всеки 4 седмици в страната, в която са регистрирани.

За шофьорите от Франция и Германия това не е проблем. За страните от Централна Европа също не толкова голям. Но за шофьори от България, Румъния, Полша, Унгария, Литва, Латвия, Ирландия и тн. това не е удобно - и то никак. Разстоянието е голямо и не е финансово осмислено. За да си избиеш едно такова наложено със сила прибиране, трябва да търсиш товар. А това няма как винаги да стане. А да прибираш празен камион само защото има такова изискване, е лишено от здрава логика. И това е повече от удар под кръста за родните шофьори. Ако пакетът бъде приет във вида, в който е заложен, това ще удари пряко над 150 000 шофьори и техните семейства у нас. И това е причината за протест в Брюксел на българските превозвачи.

Протестите, които бяха организирани в България, не получиха желания отзвук. И така се стигна до присъствието на стотици камиони в Брюксел, където няма как да не бъдат чути.

Иначе дебатът за приемането на пакета за "Мобилност" 1 още тече, така че има как той да бъде променен в такава посока, че да не засегне лошо българските шофьори. И именно това е целта на днешния протест.

И за да не бъдем само черногледи, трябва да отбележим, че има и изход от ситуацията, ако пакетът бъде приет във вида, в който е. С думи прости, ако шофьорите трябва да се връщат на всеки 4 седмици. И решението е просто, но е обвързано с добро планиране и организация, а това няма да е по силите на малките фирми в транспортния бранш. Под малка фирма е редно да разбираме юридическо лице, което има 4-5 камиона. Ударът от пакета ще се стовари именно върху тези малки фирми.

А какво е решението ли? Просто всяка голяма транспортна фирма ще си направи представителство или ще основе своя фирма, да кажем, в Германия или Франция. За една голяма фирма това няма да е проблем. Казваме голяма, защото ако фирмата има 500 камиона, от които 100 карат във Франция и Германия, просто ще ги отдели в новата фирма и тя като е със седалище в Германия, примерно, камионът няма да има нужда да се връща в България, а ще се връща до офиса на фирмата в Германия.

Това всъщност е големият и ненужен разход, който иска да въведе Еманюел Макрон. Да, регистриране на фирма в Германия води след себе си и други неща - плащане на данъци в Германия, минаване на преглед в Германия, получаване на сертификати в Германия. И това са все неща, които са свързани с въвеждане на повече ред. Защото е ясно, че в България камионите минават фиктивни прегледи само по документи, сертификатите не се следят и т.н. Е, в Германия това няма как да мине. Ето това е причината големите фирми по-скоро да успеят приспособят, ако пакетът мине. Те имат камиони, имат и финансов ресурс.

И тук се връщаме пак на думата за малките фирми, които нямат парите да си направят офис, да имат гараж, да имат паркинг и т.н. За тях това връщане до България просто е убийствено. И е редно да очакваме да има фалити. Ето това е най-голямото притеснение. За тях опцията е да правят сдружения. Това е най-разпространеният модел на търговски дружества в Германия. Много малки фирми се обединяват в сдружение, като всеки си поема сам счетоводство и осигуровките и така те ще могат да карат. Това е факт. Няма да е лесно, но опции винаги има.

Иначе пакетът е ясна форма на дискриминация към малките страни в ЕС, за които връщането на камионите не е опция. "Европа" ни удари веднъж с двоен стандарт в храните, който бе доказан. Сега ни удрят с нарочното въвеждане на ограничения, а иначе говорят за обединен ЕС. Малкият си остава малък в Европа, това е горчивата истина. А колкото до Макрон, "жълтите жилетки" му показаха пътя. Днес и нашите шофьори ще облекат "жълти жилетки", за да му припомнят, а и не само на него, че Европа не е само Западна и хората не се движат на две скорости.