Половината от българите участват в отглеждането и приготвянето на домашни продукти, а близо 2 млн. и 200 хил. българи (53 на сто) посочват, че консумират домашни алкохолни напитки.

Това показва проучване на "Тренд" по поръчка на вестник "24 часа", посветено на приготвянето и консумацията на домашни продукти, реализирано в периода между 29 август и 5 септември чрез интервюта "лице в лице" сред 1008 души на възраст над 18 години.

79 на сто консумират домашно приготвени или отгледани продукти, спрямо 20 на сто, които не консумират. Данните показват, че с повишаване на възрастта нараства и делът на консумиращите домашни продукти. В малките градове и в селата процентът на хората, които консумират домашни продукти, също е по-висок в сравнение с областните градове и столицата.

Най-често консумираните домашни продукти са туршия - 32 на сто, компоти - 28 на сто, зеленчуците и зеленчукови консерви - 25 на сто. Сред предпочитаните домашни продукти от българите са още лютеница, сладко, кисело зеле, ракия, месо, яйца, млечни продукти и т.н.

Графика: "Тренд"

Половината от българите декларират, че участват в отглеждането и приготвянето на домашни продукти, а 49 на сто посочват, че не участват. С нарастването на възрастта се увеличава делът на хората, които участват в тези процеси. 81 на сто от живеещите в селата посочват, че участват в отглеждането и приготвянето на домашни продукти, а в столицата този дял е 25 на сто.

83 на сто посочват, че ядат домашно приготвени продукти, защото смятат, че са по-качествени от тези в магазина, а едва 8 на сто не са съгласни с това. 81 на сто споделят, че консумират домашно приготвена храна, защото знаят какво съдържа. За близо две трети от българите консумацията на домашно приготвени продукти е свързана с факта, че излиза по-евтино. За 27 на сто това не е определящ фактор. 76 процента консумират домашни продукти, защото им напомнят за вкуса от детството. 12 на сто не са съгласни. Най-младите в по-голям дял в сравнение с другите възрастови групи посочват, че не са съгласни.

Близо три четвърти посочват, че консумират такива продукти, защото има от къде да ги вземат и кой да им ги произведе. Делът в столицата е по-малък (50 на сто) в сравнение с останалите населени места.

55 на сто от българите посочват, че си приготвят зимнина, а 43 процента не приготвят. Отново в селата и малките градове делът на тези, които правят зимнина, е по-висок. В столицата 33 на сто отговарят, че си приготвят зимнина. С увеличаване на възрастта се увеличава и делът на участващите в този процес.

От зимнината с най-голям дял са компотите - 48 на сто, туршията - 46 процента, лютеницата (или кьопоолу, айвар, лютика) - 30 на сто, киселото зеле - 28 на сто. Други продукти, които са предпочитани от българите за зимнина, са сладка, печени чушки, кисели краставички, консерви, колбаси, плодове и др.

53 на сто посочват, че консумират домашни алкохолни напитки, като от тях 59 на сто пият ракия, 29 на сто - домашно червено вино, а 11 процента - бяло вино. 46 на сто не употребяват домашен алкохол.

Графика: "Тренд"

Според данните 51 на сто от българите посочват, че са участвали в събиране на реколта, а 44 на сто - в садене. По 42 на сто са съответно дяловете, свързани с обръщане на земя, копаене, прекопаване, както и с отглеждане на градински продукти. 18 на сто са участвали във варенето на домашен алкохол. 660 хил. българи (12 процента) са участвали в дейности, свързани с коленето на прасе. Само седем на сто имат опит с доенето на добитък - най-нисък дял от тестваните опции.

Графика: "Тренд"