Повреда в една от машините спря операцията по прехвърляне на азотната тор в пакетажната машина, която трябва да извози товара до пристанище Варна. Междувременно стана ясно и че баржата, която трябва да извози товара до Варна, също е заседнала. Тя вече е освободена, но все още операцията не продължава.

"Заседналата баржа е попречила на процеса на разтоварване", заяви Пенко Георгиев, директор на историческия музей в Каварна.

По думите му вятърът, вълнението и лошото време ще усложни работата.

"Заседналият кораб не е увредил подводни археологически обекти", каза още Георгиев пред БНТ.

В хода на операцията, започнала вчера, в морето попада и част от торта. От видеа, разпространени в социалните мрежи от maritime.bg, се вижда, че част от азотните торове падат в морето. Според експерти това не е опасно, но от Университета по океанология на Варна казват обратното. Те обясниха, че товарът може да изсуши хрилете на младите екземпляри риби от калкан и да благоприятства цъфтежа на планктона. 

Още не е ясно дали ще се поднови операцията, но според местните има опасност корабът да се разбие в скалите, защото днес вятърът се обръща.

Целта на акцията е да се отнеме поне половината от товара от 3300 тона азотни торове, които е превозвал "Вера Су", за да може да се вдигне носът и да се премести корабът.

Вчера стана ясно, че все пак от плавателния съд изтича азотен тор. По корпуса му има пробойни от скалите, в които е заседнал. В момента плавателният съд е укрепен с резервни котви.

Пробите от водата на Басейнова дирекция - Варна показаха завишено съдържание на нитритен азот, затова бяха взети нови.

Според експерти от Института по океанология, разтварянето на азотния тор във водата може да доведе до бурен цъфтеж на водораслите, което да унищожи дънни организми. Задава се и лошо време.

В понеделник от транспортното министерство увериха, че тороветете и корабът ще бъдат извозени до пристанище Варна, където ще останат докато корабособственикът не заплати пълния размер на направените от държавата разходи.