Фаталният участък на "Струма" е проектиран по правилник от 2000 г., който отговаря на изискванията. Габаритите му са за магистрала - 11,50 м на платно. Участъкът е с много високо качество. Маркировката, която правихме тогава, бе кристали Сваровски, за да издържи по-дълго. Това заяви пред bTV бившият председател на Камарата на строителите в България инж. Мирослав Мазнев, който е бил технически директор на група от фирми, изпълняващи този проект.

"При участъка "съществуват различни проблеми, които говорят за неговото узаконявани и въвеждане в експлоатация, тъй като строителството започва, когато отчуждителните процедури не са окончателно приключили", каза Мазнев.

"Участъкът на магистрала "Струма" е завършен през 2007 г. с Акт 15. По същото време беше завършен участъка Чирпан - Стара Загора. Знаете какво е неговото състояние. Този път продължава да работи много добре. Един от проблемите, които преодоляхме при строителството на участъка, е по отношение на материалите, влагани в конструкцията на пътя. За износващия пласт закупихме материал, който беше три пъти по-скъп, отколкото нормалните кариери ни предлагаха", заяви Мазнев.

По думите му целта да се купят три пъти по-скъпо материали е била да се покаже качество, тъй като "за нас това беше първата магистрала, ще бъде с много добро качество".

Инж. Мазнев каза още, че полагането е направено без фуга и всичко това е дало своите резултати.

Инж. Мирослав Мазнев

Кадър: БТВ

"Съгласно нормативните изисквания, това са вече 15 години, технически се налагат да се направят допълнителни напластявания, за да се осигури много дълга експлоатация. Съгласно строителните норми пътят е изпълнен на високо ниво", допълни Мазнев.

"Мантинелата, която виждам, е тази, която на времето ние сме сложили. Там катастрофа заради мантинелата не е имало", коментира Мазнев, който отбеляза, че тогава мястото е изградено според тогавашните нормативни изисквания, но от две години има други изисквания.

Според него, ако има проблеми с пътя, те са свързани с поддръжката на трасето. Инж. Мазнев смята, че проблем има само при пътното строителство, където са обществените средства, но не и при жилищното, защото там доминира частният бизнес. По думите му държавата е абдикирала от пътния сектор.

В Северна Македония

Инспектори влязоха в офисите на македонския автопревозвач "Беса Транс" в Скопие, извършват се проверки и на други места с цел да се осигурят доказателствени материали, съобщи министърът на вътрешните работи Оливер Спасовски на пресконференция тази вечер, съобщават македонските медии, цитирани от БТА.

Полицията действа по нареждане на прокуратурата. Спасовски каза, че собствениците на "Беса Транс" са достъпни и с тях се водят разговори.

"Ако се установят нередности от страна на собствениците, те ще понесат отговорност", заяви министърът.

Той не съобщи има ли досега задържани във връзка с разследването на катастрофата.

"Ранените в катастрофата с автобуса в България са в добро и стабилно здравословно състояние. Първите двама ще бъдат изписани утре (на 27 ноември), а други двама на 28 ноември, още двама на 30 ноември и едно лице на 1 декември", съобщи министърът на външните работи на Република Северна Македония Буяр Османи на пресконференция тази вечер в Скопие.

"Сръбският гражданин ще бъде транспортиран в Сърбия, а нашите в Скопие, това ще бъде организирано от министерството на здравеопазването, добави Османи. - Македонските граждани първо ще бъдат настанени в македонски болници и след това ще бъдат пуснати за домашно лечение."

За пренасянето на тленните останки ще бъде изготвен план за действие от работна група, формирана от правителството и оглавена от Османи.

Правителството поема всички разходи за транспортирането и погребенията на жертвите.

"Продължаваме комуникацията с българските власти. Посолството в Скопие ще поеме всички процедури. В следващите дни ще информираме за точната дата за пренасянето на посмъртните останки", добави външният министър.

Министърът на вътрешните работи Оливер Спасовски каза на свой ред, че автобусът на "Беса Транс" е бил технически изправен и регистрацията му е била в сила до 13 октомври 2022 г.

Последният му технически преглед е направен на 5 октомври 2021 г. Осигурен е биологичен материал от 44 души и получените ДНК профили са предадени на прокуратурата на главния прокурор Любомир Йовески.

Материалът ще бъде предаден на компетентните служби в България. Биологичен материал за 45-я пътни е осигурен в София, допълни министърът. Той информира с подробности за катастрофата.

Инцидентът стана в малките часове на 23 ноември, след като македонски автобус, пътуващ от Турция към Северна Македония, се запали и изгоря на 31-ия километър на магистрала "Струма". Седем човека се спасиха, а 45 загинаха. Сред тях 12 деца, от които и близнаци на 4 г.