Страх в журналистиката в днешния свят има много, но виждам, че има и много смелост. Така отговори на въпрос "смелостта или любопитството е водещ за един журналист и до каква степен присъства и страхът в тази професия", известният български журналист и водещ на "120 минути" Светослав Иванов. Въпросът бе зададен от студентка първи курс "Журналистика" по време на инициативата на Dir.bg "He's The Man".

"Така че избери своята страна и знай, че има три основни причини хората да изберат тази професия. Първата е за вътрешно удоволетворение, втората е егоцентрична, а третата е за пари. Уверявам те - пари много няма, егото не е добър съветник и само вътрешното удоволетворение остава от това, което правиш занапред каквото и да се случва около теб", обърна се Светослав Иванов към журналистката.

Според опитния журналист, посетил много горещи точки по света, зрителите, слушателите и читателите не приемат две неща клишета и стереотипи. Той даде пример с начина, по който бе отразявана войната в Ирак. "Исках да отида да видя с очите си какво се случва и попаднах на доста интересни истории, например на някои журналисти, които работеха с местни хора, на които плащаха и ги изпращаха да снимат от тяхно име. Те само си заставаха пред камерата в края на деня, за да обобщят и кажат: "Репортажът е на еди кого си". А всъщност местните хора вършеха 99% от работата", каза Иванов.

Иван Григоров

Според него журналистиката е професия, която притъпява инстинктите за самосъхранение на моменти, изостряйки други. По-скоро в тази професия водещо е любопитството - да видиш от първо лице какво се случва, да разговаряш с хората, да им дадеш думата, да ги опознаеш, да създадеш приятелства и да се опиташ да предадеш и техните емоции. Тогава не приемам тезата, че трябва да се пише и говори без емоции. Да, в някои случаи да, например във финансовите новини или икономическите анализи емоции не са толкова нужни. Но когато говорим за хора, няма как да няма емоции и когато успееш да направиш това, си свършил работата добре, посъветва той младата дама.

Иван Григоров

Защо работи като журналист

Истината е, че никога не съм работил нещо друго. На 18 години отидох в радиото, влязох в университета, учих журналистика, не съм си мислел, че мога да правя нещо друго. Аз съм от хората, които когато четат една добра книга или слушат нещо въздействащо наистина се оставям да усетя емоциите от прочетеното или от това което чувам, когато гледам добър филм. Тези неща ми действат емоционално. Което означава, че имаш чувствителност към словото. Просто ти действа и винаги съм се възхищавал на един добър текст или нещо, което те кара да разбираш някакво явление или събитие. Може би това е мотивът да работя тази професия. Оценявам словото и си давам сметка, че то има огромна сила. Може би това е най-голямата сила, заяви Светослав Иванов.

За силата на медиите и канализирана ли е тази енергия в правилната посока

Силата на медиите преминава през доста големи изпитания, но това е днешният ден. Живеем в един информационен вихър, представи си едно развълнувано море и всяка вълна те блъска /говоря за потребителя на информация/. Когато аз прохождах в тази професия, го правех с мисълта, че от нашия репортаж хората ще научат какво се е случило някъде. Това е огромно чувство на отговорност. Докато днес, когато се случи едно събитие, веднага получаваш 10 гледни точки към него, 10 трактовки към него и се объркваш. Всъщност си даваш сметка, че си навлязъл в един океан, който те блъска и идва всяка следваща вълна. А хората не се променят толкова много. Много е модерно да се говори как се променяме заради социалните мрежи, заради начина, по който потребяваме информация, не човешките инстинкти и природа е една и съща от хиляди години, но средата е различна. Има класически правила, които са спасителният пояс за медиите в момента. Тези, които ги спазват, ще останат, тези, които не ги спазват. Колкото и модерни да изглеждат в момента, те постепенно ще изчезнат. Защото при един по-малък или голям социален катаклизъм подобни псевдомедии ще са последните, на които хората ще имат каквото и да е доверие.

И още за това дали слагат младите хора равенство между успеха и парите, какъв е бил в десети клас Светослав, кои са осъществените и мечтани от него интервюта, какви родители са със съпругата си, как преодолява стреса, първото нещо, за което си мисли сутрин, какво пие - чай или кафе, водка или уиски, всичко това можете да видите във видеото. В него може да преоткриете един истински мъж и добър човек, който владее не само триковете в професията, но явно и тези в личния си живот, както и една особена порода мъж и журналист, който иска да събуди мисълта на зрителя, а не натрапчиво да го накара да мисли по даден въпрос еднакво с него.

Спонсори на събитието "He's The Man" бяха Dundee Precious Metals, A1 и Philip Morris Bulgaria, а партньори в организацията: Chivas Regal, NESCAFE Dolce Gusto, Devin, витамини "Alive" и Office 1 Superstore.