От 16 август започват тримесечни тестове на тол системата, в които ще се видят реалните резултати от преминаващите тежкотоварни автомобили и се очаква през ноември да започне реалното таксуване. Това обяви пред журналисти в МС министърът на регионалното развитие и благоустройство Петя Аврамова след края на срещата на превозвачите с премиера Бойко Борисов.

Тя допълни, че има възможност тестовият период да свърши по-рано. Докато траят тестовете, превозвачите ще продължат да ползват винетки. От 15 май започнаха симулационни тестове на тол системата.

"Искането на бранша, с което се съобразихме и съгласихме, е от 16 август да направим тестове в реално време с монтирани бордови устройства на техни камиони без заплащане на съответна тол тарифа", каза министърът и допълни, че ще се наложат и нормативни промени, заради фиксираното изискване от 16 август да се събират тол такси, а не винетки.

"Целта е да се проследят реално изминатите километри, вътрешният тежкотоварен трафик, който подлежи на плащане на такси за изминато разстояние, транзитният трафик през страната", допълни министърът.

Тя съобщи, че бизнесът е поискал окончателният размер на таксите да се вземе като решение след проследяване на реалния трафик както на коли от 3,5 до 12 тона, така и над 12 тона, на автобусните превози, за да има реална картина като изминато разстояние и като брой превозни средства, които преминават по пътищата на страната и тогава да стане определяне на окончателния вариант на тарифата.

Министърът каза, че са подготвени няколко варианта, които подлежат на преговори с превозвачите.

От утре на работни срещи ще се дискутира и по обхвата на пътната мрежа с платени тол такси. Министър Аврамова информира, че след края на месеца ще свика заседание на Обществения консултативен съвет по въпросите на тола, на който ще бъдат представени новите предложения за варианти за тол тарифите и за обхвата на системата в страната.

Министърът съобщи, че работна група е направила карта, в която са фиксирани пътищата с нулева тол такса, които не са в добро експлоатационно състояние и тя ще бъде представена на бизнеса. Тя напомни, че България не е държава, в която има изградена магистрална мрежа и има алтернативни пътища до всяка магистрала.

Йордан Арабаджиев,изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, каза, че участниците в срещата са били единни в необходимостта от въвеждането на тол системата като най-справедлив начин за ползване на пътищата и подчерта, че всички искат да се возят по по-добри пътища.

Министърът Аврамова напомни, че приходите от винетки са около 370 млн. лева, а от централния бюджет се дават други около 200 млн лева, които са недостатъчни за ремонт и строителството на пътища, като недостигът на средства за тази цел е около 600 млн. лева.

Припомняме, че ресорният заместник-министър регионалното развитие и благоустройство Николай Нанков каза, че след поредица от срещи с транспортния бранш и на експертно ниво са доближени позициите по отношение на обхвата, на тарифите и други детайли.

Министерството на регионалното развитие и благоустройството започна от началото на април разговори с превозвачите за размера на таксите, които ще се начисляват за използване на републиканската пътна мрежа с въвеждането на тол системата за тежкотоварни автомобили над 3,5 тона от 16 август 2019 г. На този етап предложението е да се таксуват около 50 на сто от републиканската пътна мрежа, т.е. около 10 000 км. Останалите 10 000 км и 20 000 км общинска пътна мрежа ще са безплатни за тежкотоварните автомобили над 3,5 т след въвеждането на тола.

Тарифите са изработени от експерти на Световната банка, която е консултант на Агенция "Пътна инфраструктура". Изискването на МРРБ беше да се предложат цени, по-ниски от средноевропейските, които обаче да отчитат географското ни положение. Приходите от тол таксите ще осигурят допълнителен ресурс за ремонт и изграждане на пътища.

При изработването на тарифите МРРБ се водеше и от политиката цените да са такива, че да не доведат до поскъпване на основните продукти от потребителската кошница. МРРБ ще предложи за най-масовият тежкотоварен транспорт межди 3,5 т и 12 тона таксата да е около 10 ст. За по-тежките автомобили таксите ще са по-високи.

По неофициални данни предложените цени са обвързани с вида на автомобила и неговата екологичност, като най-ниската е близо 5 ст./км за автобусите EURO 6, а най-високата - близо 95 ст./км е за камиони над 12 тона с четири и повече оси EURO 1 и EURO 2.

Транспортният и спедиторски бизнес предлагат при определяне на размера на тол таксите в България да се приеме германската система, но съобразена с БВП на България, който е около пет пъти по-малък от този на Германия.

Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България /КРИБ/ поиска отлагане на въвеждането на тол системата до началото на следващата година. КРИБ настоява в обхвата на платените трасета да останат само магистралите и първокласните пътища, които са част от европейската транспортна мрежа. "По този начин системата за таксуване ще бъде насочена основно към транзитното движение и едновременно с това ще даде алтернатива на превозвачите, които работят на българския пазар", се казва в позицията на КРИБ. Според организацията около 40 на сто от тежкия трафик по българските пътища е транзит. Според бизнеса никъде по света не се плаща за пътища трети клас и компаниите настояват те да бъдат извадени от обхвата на тол таксите.

Срещу първоначално обявените пътни такси се обявиха от бизнеса. Според тях те са прекалено високи и ще доведат до увеличаване на цените на стоките и на билетите за междуградските автобуси.

Председателят на Българската петролна и газова асоциация Живодар Терзиев тези дни съобщи, че има вероятност още от края на август заради тол таксите да има средно с 3 - 4 стотинки на литър увеличение на цените на горивата. Плащането на тол таксата ще се отрази в цената на транспорта на горива с 30 на сто, което, прехвърлено към литър гориво, ще е между три и четири стотинки, обясни Терзиев и допълни, че това е такса, която бизнесът подобно на ДДС и акцизите, ще плаща всеки месец.

Задължителен шестмесечен тестови период на тол системата поискаха в обща позиция браншовите сдружения в сектор "Транспорт" и "Спедиция". Транспортният бранш подкрепя въвеждането на тол системата в България, но при ясни правила, спазени технически изисквания и прозрачност, Документът е подписан от Съюза на международните превозвачи, Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата, Конфедерацията на автобусните превозвачи, Националното сдружение на българските превозвачи, Камарата на автомобилните превозвачи в България, Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива, Камарата на автомобилните превозвачи в България и Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт. Сдруженията настояват още да им бъде предоставена картата с построените пътни рамки и прилежащото им оборудване с координати на местоположението им преди стартирането на тестовете.