Докато политическите върхове в САЩ се въртят във вихъра на ожесточена кампания и болен президент, България ще проучва възможност за втора поръчка на изтребители F-16 блок 70. Какво се случва с тези самолети?

"COVID-19 повлия в световен мащаб и ние не правим разлика, защото имаме сериозна загриженост в хода на пандемията. В САЩ правителството определи отбранителната индустрия като важен елемент от националната сигурност и от нас се очаква да продължим производството на самолети. За нас важното е да опазим служителите и имаме протокол за работа в условията на COVID-19, така че да продължи производството.

Нашите доставчици също бяха засегнати - представете си за производството на F-16 това са поне 600 компании. Правителството подкрепи бизнеса на доставчиците. Сега производственото темпо се спазва много точно и особено за българските F-16 сме точно по график", коментира пред bTV Джей Ар Макдоналд, вицепрезидент на "Локхийд Мартин".

Той уточни, че България е третата по ред нация, която ще получи такива самолети. "Българските самолетни части пристигат в завода в Грийнвил и са готови за сглобяване. Скоро ще видим българския самолет да се изгражда на производствената линия заедно с това се случва и обучението на българските пилоти - те са брилянтни обучаеми. Вече има сглобяване на самолети за други държави, поръчали преди България, но един от следващите по ред, който ще бъде сглобяван в завода, е български", поясни той.

Джей Ар Макдоналд

Кадър: БТВ

Попитан колко време отнема сглобяването на един самолет - за месец ли става, или повече, той каза, че отнема повече време.

"Основните елементи като фюзелажа и крилите идват и се сглобяват. След като първият български самолет мине до края на производствената линия, след първите два самолета , ще очакваме да излиза по един самолет на всеки два месеца. "Локхиѝд Мартин" има договор с американското правителство за доставка на самолетите след производството. Самолетът не слиза от производствената линия в Грийнвил и не отива директно към България. Има определен брой самолети, които трябва да влязат в специална тестова програма, за да е сигурно, че всичко работи по правилен начин. След това самолетите се групират за транспортиране. Графикът на производството ни е точно такъв, какъвто сме го дали на американското правителство. Ролята на правителството е да осъществи последната част от планирането , така че не мога да говоря от тяхно име, но моята увереност е, че сме навреме", сподели още Джей Ар Макдоналд.

Попитан за срещата с премиера, от която се разбра, че сме отправили запитване за условията за евентуално купуване на още 8 самолета, Джей Ар Макдоналд обясни, че този процес се нарича искане за информация, която да ориентира за количества и цени на допълнителна поръчка самолети.

"По нея няма задължения нито за българското, нито американското правителство или някакви дати. Добрата новина е, че България е стратегически партньор и САЩ ще помогнат за купуване на самолетите. С този статус на надежден партньор по програмата за чуждестранни военни продажби България може да получи различни варианти за плащания, но договорките ще бъдат на междуправителствено ниво", каза още вицепрезидентът.

Според него има много сериозен интерес по света към F-16 блок 70.

"Самолетът дава невероятен баланс между способности и възможности за поддръжка през целия жизнен цикъл и съвместимост с армиите на коалиционни партньори. Затова засилихме производството и ще можем да произвеждаме по 4 самолета месечно в близко бъдеще и това ни дава възможност да произведем за България и други държави. Има възможност, ако България вземе решение в следващите 12 месеца да бъдат доставени след първите 8, които вече са поръчани. В момента 5 държави са сключили договор и са поръчали F-16 блок 70. Това ни гарантира производството на 120 самолета към момента. Няколко други държави както Вашата проучват възможности за допълнителни доставки", поясни той.

Относно това дали САЩ ще бъдат гъвкави при плащането на вторите осем самолета F-16, Джей Ар Макдоналд отново каза, че споразумението ще е между двете правителства, което е чудесно, защото е в програмата за чужди военни продажби. "Програмата осигурява прозрачност и финансирането става през правителствата. Американското правителство предлага целия пакет, свързан със самолета , осигуряването , обучението, поддържка, това не е самолет - това е способност. 2023 г. е амбициозен срок, но е добра дата да започнете да се вълнувате за самолетите", завърши той.