Има активизиране на желанието на хората да участват в европейските избори, очаква се около 35-36% избирателна активност. И така обаче се запазва тенденцията за по-ниска избирателна активност на евроизбори, в сравнение с националните, обясни социологът Геновева Петрова от "Алфа Рисърч" пред bTV. Според нея може да се очаква малко над 2.1 милиона души да гласуват в неделя.

В рамките на предизборната кампания ГЕРБ успя да си възвърне преднината си пред БСП, показва още изследването на агенцията, проведено в периода 19 - 22 май. Това се дължи на активизирането на ГЕРБ в кампанията, обясни Петрова.

"Те заложиха на кампания на успехите, която подчертава техните постижения. Те имат и много силна антиБСП мобилизация", уточни тя. Дистанцията между двете партии е от 4.5%, сочат резултатите.

Вчера още две агенции - "Тренд" и "Маркет линкс", също отчетоха преднина на управляващата партия, макар и не толкова голяма, след спада в подкрепата за нея заради Апартаментгейт.

Снимка: bTV

Относителната тежест на "БСП за България" намалява в рамките на кампанията, отбеляза още Петрова.

По думите й има няколко възможни причини за това развитие на нещата и за динамиката в позициите на двете водещи партии.

"Първата от тях е, че БСП не успя в хода на кампанията да развие и наложи друга тема, освен тази за предсрочните избори", каза тя.

Това според социолозите не е достатъчно да мобилизира допълнителна подкрепа за социалистите.

"Втора важна причина е, че лицата, на които БСП избра да заложи, не успяха да се превърнат в рейтингови политици, които да преборят основния опонент от ГЕРБ. Третата причина е, че при проучването използвахме реална бюлетина - с реалните имена и номера на политиците и партиите, при което забелязахме интересен момент. БСП търпи нещо като технологична загуба от няколко процента, която се ориентира към "Коалиция за България" на Румен Петков", обясни социологът.

Снимка: bTV

ДПС, според проучването на "Алфа Рисърч", е на трето място с 13.9%. Подкрепата от 6% от хората, решили да гласуват, дават много сериозни шансове на ВМРО и водача на листата Ангел Джамбазки да спечелят място в новия европарламент.

Снимка: bTV

Интересното е, че основната конкуренция на ВМРО не идва от партньорите в Обединени патриоти, а от "Воля", която също благодарение на масираната медийна кампания, която реализира, успява да привлече може би около половината от бившите си избиратели, но и съществена част от бившите симпатизанти на Обединени патриоти, каза още Геновева Петрова.

Другата партия, която има шансове да спечели място в бъдещия европарламент е "Демократична България" с 4.2%.

Според социолога нагласите на избирателите се определят от скандалите в страната през последните месеци и цялостното разочарование на хората от политиката, както и по-ниския интерес към европейските теми, които повишават тежестта на последните дни от кампанията.

58% от тези които са решили да гласуват, заявяват, че ще пуснат своя вот за партията, на която симпатизират.

Снимка: bTV

15% от хората които ще отидат да гласуват в неделя са направили своя избор през последния месец. Това са младите избиратели, жители на големите градове, те са по-скоро избиратели на извън парламентарната десница и национално-популистки формации, сочат данните на "Алфа Рисърч".

Изследването на "Алфа Рисърч" е реализирано със собствени средства. То е направено сред 1016 пълнолетни граждани, от цялата страна, чрез пряко стандартизирано интервю по домовете.