„По нормативна уредба след извършване на ремонт на колонката се подава до Българския институт за метрология заявление от тези, които експлоатират бензиностанцията”, обясни Лукарски и допълни, че от института идват и поставят пломба, която показва, че колонката е сертифицирана.

По-рано днес пред Нова телевизия премиерът Бойко Борисов възропта, че собственици на бензиностанции нарочно разпломбирали колонките и чакали законовия срок да се пломбират, а в същото време работели.

„Проблемите, за които премиерът говори на МС са свързани с момента, в който се поставя ремонтна пломба, а не е поставена все още тази на Българския институт по метрология, което създава възможности за манипулации по отношение на колонките”, разясни министърът.

По думи му, съгласно нормативната уредна в 14-дневен срок трябва да се подаде от експлоатиращия колонката, след завършването на ремонта. Министър Лукарски допълни, че основните моменти, в които има манипулация, са свързани с неточността на разходомерите.

Министърът бе категоричен, че КЗК (Комисията за защита на конкуренцията) трябва да се произнесе дали има картел при горивата.

Според шефа на митниците Ваньо Танов такъв картел има. Цената на литър бензин с акциз и ДДС е 1.80 лв., този марж от 45 стотинки и разликата от няколко стотинки като крайна цена, говорят за картел, обяви Ваньо Танов

Министър Лукарски допълни, че до премиера вече е изпратен изготвеният доклад относно структурите на Българския институт по метрология и Държавната агенция по метрологичен и технически надзор. Запечатаните колонки към тази сутрин са 10. При тях има 10% манипулация в измерването на разходомерите.

„Има един друг проблем, който нормативно не е под контрола на Българския институт по метрология и Държавната агенция, е т.н. „хакване” на сървъра т.е. командването на данните по компютърен път от сървърът в бензиностанцията. Това е нещо, което ние по закон не промеряваме, но сме установили, че има там манипулации, които респективно ощетяват потребителите”, обясни Лукарски и посочи, че от министерството готвят предложение в тази връзка до премиера.

„Друг проблем е, че фирмите, които извършват ремонтите преди сегашното пломбиране, са несертифицирани и би следвало да се изгради нормативна уредба, която да сертифицира фирмите, извършващи ремонт, защото и там би могло да се допусне злоупотреба или манипулация”, разясни Лукарски. По неговите думи, това е положение, което съществува от 20 години, установено е сега и е време да му се сложи край.