Няма да има политическо напрежение в коалицията от разнобоя по отношение на ремонта на щурмовите самолети Су-25. Това обяви министърът на отбраната Красимир Каракачанов, цитиран от bTV.

Първият паричен превод по договора с Беларус вече е направен, оповести той в "Граф Игнатиево".

Договорът е съгласуван и сключен още през септември миналата година. 5 броя Су-25 за 82, 5 млн. лв. без ДДС, като самолетите трябва да се ремонтират за 11 месеца до 2020 г.

Според военния министър алтернативен ремонт на машините в одържавения "Авионамс" ще е възможен след 2-3 години, когато заводът придобие тези способности.

В доклад на командира на военновъздушните сили се пояснява, че ако не се изпълнява договорът с Беларус, трябва да платим неустойка от 4 125 400 лв. или 5 процента от стойността на договора.

Неустойките са по 82 хиляди на ден.

Министърът на икномомиката Емил Караниколов блокира решението, докато всички държави от Европейския съюз не подкрепят падане на оръжейното ембарго на Минск.

"Ембаргото към Беларус не се отнася към фирмата, която ще извършва ремонта на българските самолети", каза обаче Каракачанов.

Към момента няма допълнителна реакция от председателя на парламента Цвета Караянчева, която обяви, че самолетите ще се ремонтират от Руската федерация.

От Министерство на икономиката обещаха да изпратят позиция по казуса с ремонта на щурмовите самолети.

Другата седмица депутатите от ВМРО обмислят да отправят парламентарно питане по темата към министъра на икономиката Емил Караниколов.

За какво е спорът?

Българските ВВС разполагат с общо 14 щурмови самолета Су-25 придобити в периода 1986 - 1988 г. От тях в момента летят 5, като един от тях от днес също вече е приземен. През юли-август догодина и останалите машини трябва да спрат полети. Именно затова такъв ремонт е спешно необходим. Сделката с Беларус е сключена през декември миналата година и е на стойност 82 млн. лв.

Останалите възможности: бомбардировачите да бъдат ремонтирани с помощта на руски специалисти, за което се заговори отново в началото на седмицата, или в българския авиоремонтен завод "Авионамс", който да ги ремонтира с белоруски лиценз. Очевидно окончателното решение по въпроса предстои.