Представители на "Продължаваме промяната", "Има такъв народ", БСП и "Демократична България" обсъждаха в продължение на пет часа бъдещите коалиционни политики по темата "Образование" - от възобновяването на присъственото обучение, редактирането и намаляването на учебниците, до отпадане на Националното външно оценяване за 4 клас и срещу присъствието на "джендър-идеологии" в училищата.

"В момента единственият проблем е, че в България няма достатъчно тестове за всички ученици. Няма нужда да ни убеждавате, искам всички ученици да са в клас". Това каза просветният министър в служебния кабинет Николай Денков, който водеше преговорите по темата "Образование" заедно с Кирил Петков от ПП.

Денков направи уточнението в отговор на апела на ДБ и БСП големите ученици също да се върнат в клас. Преди уточнението от преговарящия министър Ирена Анастасова от БСП предупреди, че социалистите са против лансираните идеи за връщане на 50% от големите ученици, но само тези, които имат зелен сертификат. Тя настоя да бъдат върнати всички деца с тестове, а не половината клас да учи онлайн, а другата половина - присъствено.

От думите на Денков обаче стана ясно, че планът е и големите ученици да бъдат върнати с тестове, както децата от 1 до 4 клас.

Служебният министър, седнал до Кирил Петков, обобщи пресечните точки между четирите партии. Той се съгласи с идеите на БСП и ИТН за цялостен преглед на учебното съдържание и програми. Двете партии предложиха и да остане само по един учебник по един предмет.

Проф. Денков установи, че има голямо съвпадение между вижданията на ПП, БСП, ИТН и ДБ. И коментира, че категорично учебниците са просмукани от академичен стил, който е труден за децата.

"Този академичен стил се е просмукал навсякъде, за съжаление, факт е, че там трябва да се мине през програмите и да бъде заменен с много по-разбираем и прагматичен подход", е намерението на ПП. Според Денков това ще се отнася само да класическите учебни дисциплини, докато при новите дисциплини, като информационните технологии, които се развиват с бързи темпове, ще имат нужда от често обновяване на учебния материал.

Броят на учебниците по един предмет ще се дискутира допълнително, обеща Денков. А въпросът за ежегодното увеличение на учителските заплати - само след разговор с министъра на финансите. 

Според проф. Денков увеличението на заплатите на учителите изисква още 200-300 млн. лв. над заделения бюджет до момента, което е сериозен ресурс, по думите му.

По въпроса с прекомерно големия брой на вузове у нас, Денков се съгласи, че трябва да се мисли по темата за редуциране и интегриране. "Ако имаме проблем с висшите училища, то той е в София, отчете дисбаланса в страната Денков. "Министърът не може да го реши - казвам го веднага", заяви Николай Денков по време на преговорите между екипите на четирите партии.

Той изтъкна още необходимостта от законови промени във висшето и средното образование, съобщи, че ПП предвижда докторантите да получават минимум 1000 лв., а моделът на студентското кредитиране да се промени. Денков очерта и къде точно ще отидат парите от Плана за възстановяване и развитие, предназначени за образованието.

На финала на повече от 5-часовия преговорен маратон преговарящите екипи подредиха в А група идеите, около които нямат различия, и в група Б - въпросите, по които има още какво да дискутират.

Сред безспорните мерки, по които ще се работи в образованието в група А, бяха записани:

  • преглед на учебните програми
  • рязко повишаване на качеството на учебното съдържание и достъпен език, според възрастовите особености на учениците
  • електронни устройства
  • националното ниво за външно оценяване остава
  • достойно възнаграждение на учителския труд
  • насърчаване на дуалното обучение
  • безплатни детски градини за децата от 4 до 6 години
  • безплатни учебници от 1 до 12 клас
  • мандатност на директорите без ограничение на мандати, но с атестация
  • финансиране на средните училища с на принципа "парите следват качеството", с коригиране на коефициентите на сегашния модел
  • актуализация на стратегията за висшето образование
  • интеграция на науката и висшето образование в световното пространство
  • промяна на учебните програми и достъпен език, според възрастовите особености на учениците
  • интегриране на висшите училища
  • дигитализация
  • национална карта за висшето образование
  • промяна на закона за академичния състав
  • ясни критерии за научните трудове
  • създаване на мрежа от таланти и национален стем център за олимпийските отбори
  • учителската професия да стане регулирана
  • разтоварване на учителите от административна дейност
  • нов начин за назначаване на ръководния състав в РУО, деполитизация

Скрийншот: Фейсбук

Да се направи регистър на българските студенти в чужбина и на учените, след тяхно съгласие, пък предложи Кирил Петков. "Важното е , че имаме обща визия и сме в една посока", изрази задоволство той.

В преговорния екип на ПП участва и Христо Петров, известен повече като Ицо Хазарта.

След като изслуша предложенията на всички, новият политик постави акцента върху комуникацията с обществото темата за образованието, която да се провежда по най-адекватния начин. Той цитира едно от предложенията на формациите, които преговарят за коалиционно споразумение: "Нов механизъм за качество на образованието и обективна процедура за атестиране на учители и директори" и заключи, че чувайки това изречение, 90 процента от хората вече "са отишли за аспирин от аптеката".

Затова Ицо Хазарта заяви, че ще се нагърби да обяснява на човешки език онова, което ще се договаря и прави в сферата на образованието.

"Образованието трябва да стане приоритет номер едно на нашата държава, признавам, бях притеснен в началото, сега съм изпълнен с удовлетворение", каза, след като изслуша представителите на останалите три формации музикантът. Той изведе ролята на обучението по български език и литература на преден план.

"Когато в България казваме за някого - "това е интелигентен човек, ние му поставяме тази оценка първо за това, че този човек владее добре български език. Това е в основата на овладяването на всяко едно знание", заяви Христо Петров. Той отбеляза и като родител наблюденията си върху учебното съдържание и програма.

"Колкото повече пада нивото на грамотност на децата, толкова по-тежки стават изискванията към тях", заключи Хазарта. И направи паралела: "Ако това е един спортист, който тренира вдигане на тежести, той отслабва, мускулите му отслабват, а лечението, което ние му предписваме, е ние да увеличаваме тежестта".

Ицо Хазарта, който е възпитаник на Националната гимназия по древни езици и култури, даде и друг пример - обучението по литература за 8-и клас.

"Учебната програма започва с Античността, със Старогръцкия епос, минаваме през Черноризец храбър, след което се засилваме към Средновековието с Хамлет, Дон Кихот и стигаме до Ренесанса и "Декамерон". От това цялото препускане един ученик в края на тази учебна година това, което е останало в него, е умението за решаване на кръстословици - като види автора на "Декамерон" - и види -бо той да допълни -качо", онагледи ситуацията с учебните програми новият депутат.

Според него, ако се приложи моделът на обучение по литература от колежите в Англия, където преподавателят има свободата дори само един роман да преподаде за цяла година, но през това време ще научи децата да разсъждават.

"И накрая на тази учебна година децата ще знаят наистина отговорите на тези въпроси, както и учейки български език и литература, ще могат да говорят и да разбират какво четат и чуват, а няма да знаят наизуст кое причастие е страдателно и какво е деятелно", заключи Христо Петров.

"Родител съм, вероятно за много хора изглежда странно, че това е сферата, в която искам да се боря. Най-тежкото е, че заглушаваме гласа на добрите учители. Ако заглушим наистина гласа на добрите учители, нас след 20 години няма да ни има", предрече музикантът-политик.