Предизборната кампания навлиза в последната си седмица. Надпреварата в София отдавна не е била толкова оспорвана и динамична. Проведените дебати провокираха широк отзвук, а във вторник предстои и последният в национална телевизия, след който остават само три дни за активна политическа комуникация преди изборите.

Кампаниите на кандидатите и партиите вече водят до отчетливо повишаване на интереса към предстоящите избори и все повече ангажирани жители на столицата, показва проучване на агенция Маркет Линкс по поръчка на OFFnews.bg.

Ето какво още показва изследването, проведено сред 868 души чрез пряко лично интервю и онлайн анкета:

През последните три седмици отчитаме нарастване с 5% на деклариращите, че ще гласуват на предстоящите избори, и те вече достигат 54% от имащите право на глас. Това ни дава основание да очакваме значително по-висока избирателна активност от регистрираната от ЦИК през 2015 г. в София (41%).

Тенденцията на по-ясно структуриране на електоралните предпочитания отчитаме и в намаляването на колебаещите се в своя избор (5% на база твърдо решилите да гласуват), както и в по-широка подкрепа за първите трима кандидати за кметския пост - Мая Манолова, Йорданка Фандъкова и Борислав Игнатов. Повечето от тези гласоподаватели са сегменти от партийните периферии на ГЕРБ и БСП.

Партийните ядра, особено на водещите формации, са мобилизирани почти до краен предел. Те са тези, които очакват по-силна и политизирана кампания и до нейния край, както и по-силно противопоставяне между отделните кандидати. Всички останали предпочитат да бъдат свидетели на цивилизован диалог и умерен тон, както и по-силен фокус върху конкретните теми за по-доброто качество на живот в града.

Графика: Маркет Линкс

Политическите профили на електоратите на тримата първи кандидати остават без значими изменения. Мая Манолова е с видимо най-разнообразната подкрепа, която може да бъде разглеждана както като нейно предимство, така и като потенциален риск при нейната мобилизация. Йорданка Фандъкова черпи основния си ресурс от гласоподавателите на ГЕРБ, макар около 10% от тях да заявяват, че ще гласуват за Манолова, но отчасти и от поддръжниците на ВМРО. В сравнение с резултатите от предишното проучване, Борислав Игнатов постига по-широка разпознаваемост и вече се доближава до резултата на Демократична България за ОС. Едновременно с това, трябва да се подчертае, че обединението е изправено пред предизвикателството да консолидира електоралното поведение на своите симпатизанти, част от които подкрепят други кметски кандидатури.

Към настоящия момент, на база на деклариралите, че ще гласуват, Мая Манолова има предимство от 4% пред Йорданка Фандъкова. Резултатът е сходен с този от предишното проучване и отново трябва да се каже, че разликата попада в обхвата на възможните статистически отклонения. Трети е Борислав Игнатов със 17% и възходящ тренд.

Графика: Маркет Линкс

Борис Бонев остава четвърти в подредбата, а след него се нарежда депутатът в ЕП и кандидат-кмет на ВМРО Ангел Джамбазки.

Резултатите за потенциалните противопоставяния на кандидатите за втори тур също дават известно предимство от 3% на Мая Манолова пред настоящия кмет, разбира се, ако се развие този много вероятен сценарий. Едновременно с това е видно, че Йорданка Фандъкова постига стопяване на разликата, което е следствие от нарастваща подкрепа за нейната кандидатура (с близо 5%) и свиване с 3% на периферията на основния ѝ конкурент - Манолова. Към настоящия момент, анализът на данните не показва съществен потенциал за противопоставяне на втори тур на Борислав Игнатов срещу която и да е от кандидатурите на Фандъкова и Манолова.

Графика: Маркет Линкс

ГЕРБ и БСП постигат разширяване на електоралната си подкрепа в индикатора за ОС чрез мобилизация на периферните си симпатизанти. Това води до минимално свиване на електората на Демократична България, която ще бъде широко представена в следващия градски парламент. ВМРО се очертава като четвъртата политическа сила СОС. С известни шансове за представителство са още местната коалиция Движение България на гражданите (ДБГ, ЗНС, НДСВ) и коалиция Движение Заедно за промяна (Волт, БСД, ЕСИ, Родолюбие 2000).

Графика: Маркет Линкс

Представително проучване за град София, проведено по поръчка на OFFNews. Обем на извадката 868 респондента, анкетирани чрез пряко лично интервю и онлайн анкета. Период на провеждане 15-20 октомври 2019 г.