Парламентът отложи търговската експлоатация на тол системата с приетите днес на второ четене промени в Закона за пътищата.

Таксуването на пътните превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона с тол такса ще се прилага след обнародване на решение на Министерския съвет, но не по-късно от 1 март 2020 г. Дотогава тежкотоварните превозни средства ще заплащат месечна, седмична или дневна електронна винетка. С измененията парламентът определи и размерите на тези такси. Максималната дневна такса за ползване на пътната инфраструктура от тежкотоварни автомобили е 12 евро.

От 16 август до прилагането на таксуването с тол системата водач, който управлява превозно средство с маса над 3,5 тона по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което е дължима, но не е заплатена винетна такса, ще се наказва с глоба от 2000 лв., записаха депутатите с промяна в Закона за движението по пътищата.

Според Драгомир Стойнев ("БСП за България") това, че тол системата не тръгва от 16 август, е изцяло грешка на управляващите, които не са потърсили диалог да обяснят какви ще са тарифите. Изведнъж дойдоха превозвачите, казаха, че не са доволни, и дадохте на заден ход, коментира той.

Александър Ненков /ГЕРБ/ попита социалистите дали искат тази система да заработи или не. Тук става въпрос за някакви месеци, за да се намери необходимият баланс между заинтересованите страни и да се тества системата, обясни той. Според Ненков, ако не се приемат промените, бизнесът ще пострада още повече.

Ние сме за тол системата, но вие не можете да я реализирате, вие се провалихте, обърна се към управляващите Георги Свиленски от "БСП за България". Той отбеляза, че 16 август е бил срокът да стартира цялата система, не технически и търговски. По думите му някой е взел парите да свърши нещо, него е свършил и друго не му търси отговорност, а превозвачите накрая отнасят всичко. Кой ще компенсира превозвачите, които плащат два и три пъти по-скъпо сега преминаването, попита той.

Младен Шишков (ГЕРБ) коментира, че има проблем с винетките и само за няколко дни ще бъде разрешен, но това няма да натовари по никакъв начин превозвачите.

С приетите изменения се променя и концепцията за функциите, които доставчиците на декларирани данни ще осъществяват в рамките на тол системата. Предвижда се доставчик на декларирани данни да сключва договор с доставчик на услуги за електронно събиране на такси за изминато разстояние за предаване на данни относно географското позициониране и изминатото разстояние от пътни превозни средства на потребители, с които същият е сключил договор.

Агенция "Пътна инфраструктура" ще осъществява контрол и надзор върху дейността на доставчиците на декларирани данни, като ще следи същите да отговарят на определените изисквания, и ще води публичен списък.