Компанията разчита на интелигентна логистика, строги регулярни одити от независими международни организации и екип от доказани обучени професионалисти по цялата верига на доставки

Валтер Волф, директор "Управление на веригата за доставки" в Kaufland България

1. Kaufland разполага с две бази, които обслужват хранителния и нехранителния асортимент на хипермаркетите. Какво е да се ръководи най-големия логистичен комплекс в сектора на модерната търговия у нас?

Голяма отговорност, която имам привилегията да споделям с изключителен екип от професионалисти. Нашата работа упражнява пълния целогодишен контрол върху поръчаните продукти, за да можем да гарантираме напълно прозрачно тяхното качество и свежест от влизането в склада до поставянето им на рафтовете в хипермаркета.

За да очертая мащаба по-добре, ще споделя няколко цифри: логистичният ни комплекс се разгръща на площ от 359 хиляди квадратни метра в с. Стряма и разполага с общо 210 рампи за прием на стока. На ден в комплекса влизат над 300 камиона и повече от 1 милиона палета със стока излизат към магазините ни годишно.

Зад всичко това стои единствено целта клиентът да намира качествени продукти в нашите обекти в страната във всеки един момент. Това изисква перфектна организация, дългосрочен поглед, усърдна работа във високо динамична и непрекъснато променяща се среда и най-вече взаимно доверие и точният екип.

2. Казвате, че качеството е въпрос и на правилните хора...

Точно така. Първият ни критерий за качество са хората в нашия екип. Именно затова инвестираме много в тях. Специалистите ни по качествен контрол в склада преминават вътрешни и външни профилирани обучения и надграждат всяка година продуктовите си познания според сезона с професорите от Аграрния университет в Пловдив, които са наши доверени партньори. В допълнение всяка година преминаваме вътрешни и външни одити на работата ни от независими и акредитирани местни и международни организации. Разбира се, разчитаме на мнението на нашите колеги и като потребители, защото те са и наши клиенти. Затова когато окачествяват продукцията при нейния прием, те залагат и на собствената си преценка дали това е продукт, който те самите биха избрали в магазина.

Силата ни е в това, че на всеки етап от веригата на доставка разчитаме на нашите над 600 специалисти на място в логистичния ни комплекс, както и на нашите професионалисти по стокови потоци, които споделят еднакво високи професионални критерии за качество. Това е основополагащо за продукта, който накрая клиентът слага на трапезата си.

Логистиката е най-строгият поглед върху качеството в Kaufland и тя може да е ефективна само с правилните хора.

3. Как изглежда ефективната логистика?

Ефективната логистика трябва да е организирана така, че да доставя правилното количество, на правилното място, в точния момент, с проверено високо качество, което клиентът очаква. Това означава прецизно цялостно управление и контрол на доставките - от точните анализи и прогнози за пазара - какво купува или ще купува клиента - през правилните поръчки, до складовите операции и контрола на качеството. Всички тези активности трябва да са добре оптимизирани и в добра синергия помежду си.

Смея да твърдя, че дейността ни тук е на световно ниво и е наистина образец за интелигентна логистика.

4. Разкажете как на практика се проверява качеството в логистичния център на Kaufland?

Извършваме около 1000 проверки на качеството на различна свежа продукция всеки ден. Фокусираме се особено много върху прясното месо, плодовете и зеленчуците.

Проверяваме дали всеки артикул отговаря на строгите ни изисквания за свежест, качество, цялост, здравина, чистота и аромат, грамаж, коректност на етикета и качеството на опаковката. За определени артикули, особено при прясното месо, се измерва и температурата - както на продукта, така и на помещението, в което се съхранява.

Имаме складове с различни температурни режими за различните артикули. Прясното месо и млечните продукти например се съхраняват на температура между 0 и 4 градуса, плодовете и зеленчуците - между 9 и 11 градуса, с изключение на бананите - между 13 и 17 градуса. Дълбоко замразените - от -20 до -23 градуса, а в допълнение имаме и специална т.нар. шоко камера, в която съхраняваме шоколадовите изделия през летния сезон.

Наблюдаваме и поддържаме температурните режими 24 часа в денонощието както дистанционно, чрез компютърни системи, така и лично.

5. Как успявате да следите за качеството на толкова много продукция всеки ден?

Чрез непрекъснати оптимизации и иновации. Складовата дейност е една от сферите в нашия бизнес, която подлежи на най-големи автоматизации именно, защото обемът от работа е огромен, но ние не можем да си позволим компромис с качеството.

Затова разчитаме на синергията между опитния ни екип и ефективните системи. Всички процеси по качеството в логистичния ни комплекс са дигитализирани, като по този начин постигаме пълна прозрачност по цялата верига на доставки. В Kaufland се води архив на всеки продукт, който е минал качествен контрол. По този начин много по-лесно правим анализ, ако има някакъв проблем с него.

Друга стандартна практика при нас е всеки доставчик да запазва предварително час, в който стоката му да бъде приета и окачествена. Така ние имаме възможността да обработим стоката по-ефективно, а доставчикът да направи повече от една доставка за деня. Това има и друг плюс - по-малък период на съхранение в склада и по-бърз достъп на свежата продукция до магазините ни.

6. Как гарантирате, че качеството на продукцията ще се запази същото от склада до рафта в магазина?

На първо място избираме да работим с доверени партньори в логистиката, които разполагат с най-модерната техника. От дълги години работим с три от най-големите и утвърдени транспортни фирми у нас.

Всички те отговарят на стандартите, които налагаме по отношение на качеството - хладилните камиони трябва да разполагат с поне 2 температурни зони, които се регулират спрямо спецификите на продукцията. Заедно следим изкъсо хладилната верига да не се нарушава между логистичната база и нашите магазини.

С нашите партньори гледаме в една посока и когато става въпрос за опазването на околната среда. Затова вече над 80% от всички наши доставки се извършват с общо 96 товарни автомобила на CNG гориво. По този начин чрез съвместната ни дейност успяваме да се грижим и за природата, като пестим въглеродни емисии на атмосферата.

За това ни помага и друга наша иновация - т.нар. EPS каси за многократна употреба. В момента близо 50% от доставките на плодове и зеленчуци се извършват в тези каси. Те са сгъваеми, което ни дава възможността да доставяме по-голям брой наведнъж, като същевременно намалим обратната логистика на касите към централния ни склад.

7. Имате богат опит и на чужди пазари. С какво се отличава българският?

Това, което винаги ми е правило впечатление, е колко горди са българите с домашно приготвената храна - с градинския домат или домашното вино. Затова и ние в Kaufland имаме специално отношение към българските производители и работим приоритетно с тях от самото начало.

 

*материалът е предоставен от Кауфланд България