Според Мутафчиев решение на проблема за столицата ще даде по-добрата организация на градския транспорт, както и изграждането на столичното метро. Анализите на задръстванията, както и прогнозите за бъдещото развитие на трафика са обезпокоителни от гледна точка на загубите, които ще се генерират.Главните точки на задръстванията са столиците, големите градове, границите, централните магистрали, летищата и пристанищата. Там където икономиките се развиват с бързи темпове, задръстванията са най-големи, защото инфраструктурата не може да отговори на това развитие, подчерта министър Мутафчиев. Двеста милиарда долара са годишно загубите в икономиката на САЩ, като последица от проблеми в трафика, което е равно на 1.6 процента от БВП, сочи статистиката. За ЕС тези загуби са в размер на 140 милиарда евро, или 1.1 процента от БВП. Мутафчиев, който в момента е председател на Европейската комисия на министрите на транспорта постави на вниманието на делегатите три основни въпроса, на които форумът трябва да отговори. Първият е кои са точките на задръстванията, смятани за най-критични, особено в извънградските райони, където проблемът се развива най-динамично. Вторият въпрос е как да се изчисляват разходите, причинени от задръстванията за населението и икономиката на всяка една страна. Третият въпрос трябва да намери отговор за тенденциите за задръстванията и ще се появят ли нови уязвими места, с които бързо да се справим.