От днес в София могат да се ползват електрически скутери под наем, съобщи днес пред журналисти кметът на София Йорданка Фандъкова, която заедно с председателя на Столичния общински съвет Елен Герджиков и представители на компанията-оператор даде своеобразен старт на услугата на столичната ул. "Париж".

Още снимки вижте тук >>

Американска компания осигурява услугата за споделено пътуване в Букурещ, Будапеща, а сега и в София, каза нейният представител Томаш Щот. В София вече има общо 154 електрически скутери под наем, които ще могат да се ползват чрез мобилно приложение. Те ще се движат единствено в центъра и няма да могат да развиват повече от 20 км/ч. Всеки скутер може да измине разстояние от максимум 20-25 км. Тротинетките ще се взимат от общо 200 специални станции, разположени на паркоместа в синята и зелена зона за паркиране в широкия център. В момента са маркирани 58 паркоместа, които ще се използват за станции. На тях ще могат да се оставят също велосипеди и мотопеди, каза кметът.

Снимка: БТА

Първоначалната такса за "отключване" на тротинетките е 1.50 лв. и 30 ст. на минута при движение. Заплащането се извършва в края на ползването, единствено когато тротинетката е оставена на съответната стоянка. Плащането става чрез дебитна/кредитна карта или Пейпал акаунт. Щот обясни, че тротинетките ще се карат в центъра на града, като помощ за намаляване на автомобилния трафик. Предвижда се автоматично намаляване на скоростта до 5 км/час в парковете и градините на София, както и да се спира движението на тротинетките в пешеходните зони. Движението им вече е забранено по бул. "Витоша", каза столичният кмет.

Снимка: БТА

Фандъкова обяви, че има още две компании, които са заявили интерес към предоставянето на тази услуга. Столичната община, още преди масовото навлизане на електрическите тротинетки, се зае с това да осигури специални места за паркиране, за да може да се регулира този процес, каза кметът. По думите й в цяла Европа това е много голямо предизвикателство. Кметът подчерта, че обособяването на места за оставянето на тротинетките е изключително важно, за да не се допусне хаос в паркирането им.

Второто голямо предизвикателство според Фандъкова е безопасността на пътя. В момента електрическите скутери не са обхванати от законови регулации, каза кметът. Тя съобщи, че Столичната община работи заедно с Държавната агенция по пътна безопасност за приемането на промени в Закона за движение по пътищата, така че електрическите скутери да намерят място в него. Защото тротинетките вече се движат по улиците и доста често се създават конфликти между участниците в движението, посочи кметът. Тя призова любителите на този начин на придвижване да бъдат внимателни, за да няма конфликти с пешеходци, велосипедисти и водачи на автомобили.

Снимка: БТА