От днес в София могат да се ползват електрически скутери под наем, съобщи днес пред журналисти кметът на София Йорданка Фандъкова, която заедно с председателя на Столичния общински съвет Елен Герджиков и представители на компанията-оператор даде своеобразен старт на услугата на столичната ул. "Париж".

Още снимки вижте тук >>

Американска компания осигурява услугата за споделено пътуване в Букурещ, Будапеща, а сега и в София, каза нейният представител Томаш Щот. В София вече има общо 154 електрически скутери под наем, които ще могат да се ползват чрез мобилно приложение. Те ще се движат единствено в центъра и няма да могат да развиват повече от 20 км/ч. Всеки скутер може да измине разстояние от максимум 20-25 км. Тротинетките ще се взимат от общо 200 специални станции, разположени на паркоместа в синята и зелена зона за паркиране в широкия център. В момента са маркирани 58 паркоместа, които ще се използват за станции. На тях ще могат да се оставят също велосипеди и мотопеди, каза кметът.

Първоначалната такса за "отключване" на тротинетките е 1.50 лв. и 30 ст. на минута при движение. Заплащането се извършва в края на ползването, единствено когато тротинетката е оставена на съответната стоянка. Плащането става чрез дебитна/кредитна карта или Пейпал акаунт. Щот обясни, че тротинетките ще се карат в центъра на града, като помощ за намаляване на автомобилния трафик. Предвижда се автоматично намаляване на скоростта до 5 км/час в парковете и градините на София, както и да се спира движението на тротинетките в пешеходните зони. Движението им вече е забранено по бул. "Витоша", каза столичният кмет.

Фандъкова обяви, че има още две компании, които са заявили интерес към предоставянето на тази услуга. Столичната община, още преди масовото навлизане на електрическите тротинетки, се зае с това да осигури специални места за паркиране, за да може да се регулира този процес, каза кметът. По думите й в цяла Европа това е много голямо предизвикателство. Кметът подчерта, че обособяването на места за оставянето на тротинетките е изключително важно, за да не се допусне хаос в паркирането им.

Второто голямо предизвикателство според Фандъкова е безопасността на пътя. В момента електрическите скутери не са обхванати от законови регулации, каза кметът. Тя съобщи, че Столичната община работи заедно с Държавната агенция по пътна безопасност за приемането на промени в Закона за движение по пътищата, така че електрическите скутери да намерят място в него. Защото тротинетките вече се движат по улиците и доста често се създават конфликти между участниците в движението, посочи кметът. Тя призова любителите на този начин на придвижване да бъдат внимателни, за да няма конфликти с пешеходци, велосипедисти и водачи на автомобили.