Софийският градски транспорт ще залага все повече на електрическите автобуси, като дори в момента се очаква пристигането на поредната партида. Паралелно с това се придвижват и проекти за алтернативна екологизация. От една страна Столична община има проект за доставка на водородни автобуси, както и за изграждане на необходимата им инфраструктура. По друг проект пък се работи с германски партньори, чиято цел е преработването на стари дизелови автобуси в електрически. Това обясни заместник-кметът по транспорта на Столична община Кристиан Кръстев по време на международния форум "Зеленият преход - предизвикателства и решения за България", организирана от Dir.bg и 3еNews.


Видео с всички четири паралелни сесии вижте ТУК >>


Снимки вижте ТУК >>


Той отбеляза, че в София има доставени 33 електрически автобуса, които се очаква от следващата седмица да бъдат пуснати поетапно в експлоатация. Паралелно с това общината има и други инициативи, свързани с довеждащия до метростанциите градски транспорт. Тук става въпрос за общо 52 електрически превозни средсвта от два типа, които да превозват до близките линии на метрото пътниците, които не са особено близо до метролиниите. Кръстев отбеляза, че по тази инициатива има известно забавяне, но се надява в най-скоро време да старира, за да може да приключи в рамките на програмния период, за да не загубим средствата.

Забавяне има и по друга процедура - за доставка на 25 нови трамвая. Тя се бави заради обжалване в съда. Кръстев обаче изрази надежда, че и този проблем ще бъде решен в близко бъдеще, за да може проектът да бъде финализиран и въпросните нови трамваи да бъдат получени и да започнат да се движат по линиите.

От думите му стана ясно и че Столична община не гледа единствено в посока електрификация на градския транспорт. Работи се и по проект за въвеждането на водороден транспорт и интегрирането му в системата на градския транспорт. "Работим по евентуално закупуване на 30 нови превозни средства на водород и респективно изграждане на необходимата за тях инфраструктура", обяви Кръстев. Паралелно с това се обмисля и рециклирането на стари тролейбуси, които да бъдат преработени така, че да преминат към водородно-електрически цикъл на движение.

Друга идея на кметството, по която в момента се водят консултации с германска компания, е за рациклиране и на стари дизелови автобуси. Реализацията на проекта ще ги превърне в елекробуси. Проучването е показало, че тази трансформация е възможна, единствено трябва да се намери финансиране, обясни Кръстев. Той отбеляза, че така ще бъде постигнт двоен ефект - София ще има още електрически автобуси, а паралелно старите дизелови няма да се превърнат в поредния скрап.

Заместник-кметът отбеляза, че когато се говори за електрическа мобилност, от съществено значение е както колко са колите на ток, така и какво е развитието на зарядната инфраструктура. Според думите му както в държавата, така и в частност в София, тя все още е скромна. Поради тази причина Столична община, след известни трудности отново заради съдебно обжалване, е успяла да стартира процедура, по която вече има подписан договор за изграждането на нови 25 зарядни станции, на всяка от които ще могат да се зареждат по два електромобила едновременно. Паралелно с това са проведени редица срещи, на които е обсъждано изграждането на зарядни станции около общинските пазари, където е възможно. Причината да се работи в тази посока е, че според структурата на пазарите и начина им на управление има по-облекчен вариант за строителство на такива станции. Кръстев допълни и че общината работи активно с ЧЕЗ, за да може да се предостави възможност и на частни инициативи за изграждане на зарядни станции за електромобили.

По отношение на мерките за намаляването на замърсяването на въздуха от старите и неекологични коли, заместник-кметът съобщи още и че паралелно с работата по въвеждането на нискоемисионните зони в София, която е в ход и се очаква първите две такива да заработят от догодина, се обмисля и въвеждането на такса "Задръстване". Идеята е да се регулира влизането на автомобили в зони, в които движението е традиционно натоварено, като така също да се намали замърсяването. Кръстев отбеляза обаче, че за да се стигне до такава такса, ще има нужда от доста голяма подготовка, събиране на данни, законодателни промени и др.


 

Конференцията е организирана от Dir.bg и 3Е-news с подкрепата на "Филип Морис България", "Аурубис България", VISA, "УниКредит Булбанк", "Дънди Прешъс Металс", Brown to Green,"ПроКредит Банк", "Дейзи Тех АД", "Загорка", "Контур Глобал Марица Изток 3", ЧЕЗ, "Девня Цимент", "AES Bulgaria", "Контракс", "Солвей Соди", "Геотехмин ООД", "Bianchi Coffee","Еdoardo Miroglio", "White Water".

Партньори са Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ), Българската федерация на индустриалните енергийни консуматори (БФИЕК), Индустриален клъстер "Средногорие", Индустриален клъстер "Електромобили", Институт за енергиен мениджмънт, Център за устойчиви финанси и енергетика, Пан Европа България, Атлантически клуб, Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българската стопанска камара, Американска търговска камара в България (AmCham), Българска асоциация по рециклиране, Браншова асоциация "Полимери".

Медийни партньори на инициативата са: БНТ, bTV Media Group, БНР, БТА и списание "Мениджър".