Атракционен влак с парен локомотив и вагон от царската композиция "Корона експрес" ще пътува на 12 октомври /събота/ по маршрута София-Кюстендил и обратно, съобщиха от БДЖ. Ретро пътуването се организира по повод отбелязването на 110 години от пускането в експлоатация на ж.п.- линията Радомир-Земен-Кюстендил. Събитието се прави по покана на инициативен комитет, създаден за честването на годишнината, и се реализира от "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД.

Като последно атракционно пътуване за 2019 г., в композицията е включен личния вагон-салон на цар Борис III. Специално прикаченият вагон ще пътува за първи път тази година като атракция, а по време на движение всички желаещи ще могат да го разгледат, съпроводени от гид, който ще ги запознае с любопитни факти. Ретро влакът ще бъде теглен от парния локомотив 01.23.

Атракционният влак ще потегли от Централна гара София в 8.30 часа и ще пристигне на гара Кюстендил в 12.40 часа. По време на празничното пътуване на гарите Радомир, Земен и Кюстендил влакът ще престои, за да могат пътуващите и посетители да се насладят на организираните официални тържества. В обратната посока композицията ще замине от гара Кюстендил в 13.50 часа. Освен това на Централна гара София, както и в Кюстендил и Радомир ще се представят изложби с фотографии и материали за линията.

Цената на билета за влака с парния локомотив - 01.23 от София до Кюстендил е 21.50 лв. за пътуване в една посока /с включено запазено място/. За желаещите да пътуват на по-кратки разстояния се осигурява възможност за следните отсечки по маршрута: София-Перник, София-Радомир, Перник-Радомир, Перник-Земен, Земен-Кюстендил. Цената на отсечка е 7.50 лв. в една посока с включено запазено място.

Децата до 7-годишна възраст ще пътуват безплатно без да ползват отделно седящо място, като при купуването на билети е необходим документ, удостоверяващ тяхната възраст.

Първокласният вагон-салон - 050-1 е произведен през 1938 г. в "Linke Hoffman Werke-Breslau", Германия и е личен вагон за пътуванията на Цар Борис Трети. Този вагон разполага със служебна кабина с 1 легло, 4 кабини с по 2 легла, 2 кабини с две спални с по едно легло и общ санитарен възел, салон с 11 места (за срещи, съвещания, хранене) и склад. Вагон-салон - 050-1 е със запазено луксозно обзавеждане, като специалните ламперии и дамаски са автентични.

Парният локомотив от серия 01.23 е произведен в локомотивната фабрика SLM Winterthur, Швейцария през 1935 г. и е представител на най-масовата серия бързоходни локомотиви в историята на българските железници. Локомотивът е възстановен за движение през 2003 година и се използва за атракционни, юбилейни и туристически пътувания, както и за участия във филмови продукции.

Изграждането на жп линията Радомир-Земен-Кюстендил - турска граница започва през 1889 г., когато влиза закон за построяването на ж.п.- линията Каспичан-София-Кюстендил, предвиждащ Кюстендил да бъде свързан пряко през столицата с Каспичан, а от там с Варна. Първият участък София-Перник е пуснат в експлоатация на 9 декември 1893 г., а на 6 февруари 1897 г. е открита и отсечката Перник-Радомир. Ж.п.-линията Радомир- Земен-Кюстендил е открита официално за експлоатация на 26 юли 1909 г. от министър-председателя Александър Малинов, министри, инженери, журналисти и представители на местната власт и населението. По протежението й са построени четири гари и две спирки: Калища, Земен, Раждавица, Кюстендил и спирките Копиловци и Шишковци. Техен архитект и проектант е чехът Рудолф Фишер.