Той е на път към крайната си дестинация - Певек, Чукотка, в руския Далечен изток, където ще работи като плаваща АЕЦ.

"Академик Ломоносов" първо ще бъде изтеглен до Мурманск, където ще бъде зареден с ядрено гориво. Излизането на първа критичност на реакторите е предвидено за есента на 2018 г.

"Това е изключително важно събитие за нашия проект, както и за целия свят на ядрената индустрия. Плаващите атомна централи ще осигурят електричество и отопление за най-отдалечените региони, като по този начин ще увеличат растежа и устойчивото им развитие", заяви Виталий Трутньов, директор в "Росатом".

След пускането на плаващата АЕЦ на вода обаче активисти реагираха остро, съобщава "Дарик".

"Грийнпийс" и други природозащитни организации наричат АЕЦ-а "Плаващият Чернобил" и "Ядрения Титаник".

Те предупреждават, че може да се стигне до тежка авария. Според противници на проекта, след като бъде захранена с ядрено гориво в Мурманск, централата ще е потенциално опасна.

Според Русия "Академик Ломоносов", която е единствената плаваща ядрена електроцентрала в света, е напълно безопасна. Всички необходими строителни дейности за създаване на брегова инфраструктура в Певек са приключени. Кеят, хидротехническите структури и другите сгради, важни за акостиране на плаващ атомен енергоблок и за работата на плаващата атомна централа, са проверени и готови за работа.

През лятото на 2019 г., след зареждането с ядрено гориво и когато екипажът бъде на борда, атомният плаващ енергоблок "Академик Ломоносов" се очаква да бъде изтеглен до пристанището на Певек. Средната скорост на тегленето се изчислява на 3,5-4,5 възела. Плаващата атомна централа ще замести остарялата Билибинска АЕЦ в Певек и Чаунската ТЕЦ. След свързването към мрежата, "Академик Ломоносов" ще стане най-северната атомна инсталация в света.

Проектиран от руските атомни специалисти и морски архитекти, съдът е дълъг 144 м и е широк 30 м. Има водоизместимост от 21 000 тона. "Академик Ломоносов" е уникален по рода си кораб. Животът на атомния плаващ енергоблок е 40 години с възможност за удължаване до 50 години. След извеждането от експлоатация, той ще бъде изтеглен до специално съоръжение за деконструкция и рециклиране.