Авиацията остава най-сигурният транспорт въпреки приземяването на Боинг 737 МАКС 8, след като самолет от този модел се разби в Етиопия миналата седмица. Това заяви в интервю за БНР авиоекспертът Джон Стрикланд. По думите му този модел самолет ще се върне в експлоатация след известно време, а решението да се спре изцяло от употреба в момента е "необичайно".

"Приземяването на моделите от семейството на МАКС 8 се случва почти хаотично в различните държави. Би трябвало американските авиационни власти да поискат подобно приземяване на всички модели, ако преценят за нужно. Ето защо казвам, че събитията се развиват по твърде необичаен начин", коментира експертът.

Обикновено преди да се прибегне към подобна мярка, се изчакват резултатите от разследването, допълни Стрикланд.

"В краткосрочен план няма никакво съмнение, че това е голямо предизвикателство за компанията производител и за авиокомпаниите, които са избрали да оперират точно с модели от това семейство. Моделите 737 са на пазара от около 50 години. Само от този модел са поръчани около 5000 самолета. От и към България също се извършват много полети именно със самолети 737. Това са сигурни самолети, на които може да се разчита", отбеляза Джон Стрикланд.

По негово мнение авиокомпаниите няма да се откажат от поръчките си или да подменят самолетите с тези на конкурентен производител: "Дори честно казано, това не е толкова лесно. Основните производители на самолети са претрупани от поръчки в следващите години".

Преди да са ясни резултатите от разследването на самолетната катастрофа в Етиопия, всички предположения биха били спекулация, каза още Стрикланд. Според него засега е рано да се говори и за промяна в правилата, по които всеки нов модел получава сертификат или в процедурите за проверка, които се провеждат преди излитането на всеки самолет.

Друг авиоексперт - Харш Вардхан, възприема като съвсем естествена ситуацията всички самолети от този модел да бъдат приземени. Той е убеден, че нито конкретната компания, нито пък авиопревозвачите, които са закупили или поръчали от този модел, ще понесат дългосрочни загуби.

"Боинг" обяви вчера, че спира доставките на самолети 737 МАКС до клиентите си, след като повечето страни в света забраниха движението на лайнерите след катастрофата в Етиопия, отнела живота на 157 души.

На Боинг 737 МАКС бе забранено да лети във въздушното пространство на редица държави, включително и САЩ след инцидента. Той е вторият с този сравнително нов модел за по-малко от шест месеца. През октомври при катастрофата със самолет на индонезийската авиокомпания загинаха 189 души.