Милиони притежатели на мобилни телефони в Испания са следени тази седмица, като част от статистически проект на правителството, който критици смятат за стъпка към шпиониране на населението, предаде Би Би Си.

Агенцията за статистика INE настоява, че 8-дневният проект е анонимен и цели да разбере къде ходят испанците през деня и нощта.

В него участват трите най-големи оператора на мобилна телефония в страната. Те казват, че с предаването на данните не нарушават нито един закон, предава БНР.

Каква е идеята

Статистическата агенция иска да проследи движението на испанците в рамките на 8 дни. Първо до техните работни места или за обучение от 18 до 21 ноември, а по-късно за почивните дни и за отпуските. Втората част от експеримента ще е в неделя на 24 ноември, Коледа, и два дни през лятото догодина.

Трите компании - "Мовистар", "Водафон" и "Ориндж", имат за клиенти 78,7% от притежателите на мобилни телефони в Испания, като те получават общо 500 000 евро за участието си в проучването.

Страната е разделена на 3200 зони с над 5000 жители във всяка, като операторите ще следят колко и кои телефони се намират във всяка от зоните по различно време от деня. Те ще анализират данните в периода от полунощ до 6 ч. сутринта, за да установят местоживеенето, а след това - в периода от 9 до 18 часа.

"Ще знаем например колко мобилни телефона има в 17 ч. на определена улица във всеки град с над 15 000 жители, но нищо повече", обяснили от INE.

След анализ на данните статистическата агенция се надява да има по-ясна идея кога и къде ходят испанците, като целта е да използва информацията за подобряване на транспортните и други публични услуги. INE иска да използва данните за следващото преброяване през 2021 г.

Мобилните оператори настояват, че няма начин потребителите да бъдат идентифицирани, тъй като няма да бъдат предавани лични данни.

Какво казват критиците

Испанците изразяват безпокойство от експеримента, основно в социалните медии. Адвокат по технологични проблеми твърди, че мобилните оператори не би трябвало да използват данни от клиенти за статистически цели.

Някои предлагат изключване на телефоните или превключването им на режим "полет" по време на проучването. Други посочват, че много от клиентите на "Водафон" или "Ориндж" могат да поискат от доставчика на услугата да не предава техни данни на трети страни.

Испанска потребителска организация предупреди преди експеримента, че местоположението на телефона също е лични данни.