Точно преди 110 години - на 8 март 1910 г., французойката Реймонд дьо Ларош става първата жена в света, получила лиценз за управление на самолет. Празникът на жените се чества едва от година по-рано, при това в началото той е отбелязван на 23 февруари, но съвпадението с датата е символично - тази смела дама остава завинаги в историята, редом с мъжете. По онова време в САЩ жените все още дори нямат право да гласуват. Смята се, че тя е и първата жена в света, управлявала самолет, макар някои да твърдят, че това е Тереза Пелтие, полетяла в Торино през 1908 г.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Елиз Реймонд Дероше е родена на 22 август 1882 г. в Париж, в семейството на водопроводчик. Още много млада тя става актриса и започва да използва сценичното име Реймонд дьо Ларош, с което остава известна.

Но сцената не я привлича толкова, колкото популярните тогава полети с балони. Демонстрационните полети в Париж на братя Райт през 1908 г. също й оказват голямо влияние. Скоро тя се запознава със своя връстник, авиатор и авиоконструктор Шарл Воазен и докато веднъж обядват заедно, той й предлага да я научи да лети. Тя веднага се съгласява с огромен ентусиазъм. Започва да се учи на неговия едноместен аероплан, което налага да седи вътре, а той да е на земята и да й обяснява какво трябва да прави. За негов ужас обаче, само след няколко урока, на 22 октомври 1909 г. - тя полита за първи път. Сама, без това изобщо да е планирано. Воазен й разрешава да опита да се движи с машината само по земята, но тя си позволява да прелети около 300 метра на близо 5 метра височина. На следващия ден Реймонд прави нов опит, въпреки силния вятър. След полета казва, че изобщо не се е притеснявала, защото напълно е контролирала аероплана.

Embed from Getty Images

Само година по-късно тя вече участва в състезателно авиошоу в Санкт Петербург, където се класира на четвърто място. Руският цар Николай II, който наблюдава полетите, е възхитен от нейната смелост и я награждава с медал на ордена на Света Ана и й дава титлата баронеса. В интервю за списание Collier по-късно Реймонд разказва:

"Той попита как се чувствам и аз отговорих, че сърцето ми почти изскочи от устата".

Но радостта й не продължава дълго. На 8 юли 1910 г. Дьо ла Рош претърпява сериозна катастрофа. Както ще се окаже по-късно - първата. След удар на аероплана й в дърво, нараняванията й са толкова тежки, че възстановяването й продължава цели 2 години. Това обаче не я отказва.

Embed from Getty Images

На 26 септември 1912 г. тя отново претърпява тежък инцидент, този път с автомобил, в който пътува с Воазен. Сякаш по ирония на съдбата, макар да не летят опасно нависоко, той загива.

Въпреки трагедията, младата жена продължава да практикува своята страст. Няколко години тя пътува с летящ цирк из Европа, като стига дори до Кайро, Египет.

По време на Първата световна война, когато на жени официално е забранено да пилотират, смелата дама става шофьор във френската армия.

Embed from Getty Images

След войната, през 1918 година, баронеса Дьо ла Рош отново се връща в авиацията. През юни 1919 г. тя поставя два женски световни рекорда - за височина, с издигането си на 4,785 м., и за продължителност на полета - 4 часа (323 км).

Съвсем скоро обаче се разиграва трагедия. На 18 юли Реймонд лети заедно с пилот-инструктор на двуместен самолет, на който трябва да положи изпит за професионален пилот. При кацането обаче машината катастрофира и двамата загиват.

Кадри от катастрофиралия самолет

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Първоначално се твърди, че е пилотирала тя, но по-късно е уточнено, че той е управлявал самолета. Само след месец Реймонд дьо Ларош трябва да навърши 37 години. Но тя остава завинаги на 36, а това е последният й полет.

Тялото на Реймонд

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

След години на летище Бурже край Париж е издигнат неин паметник.