Измина повече от ден от загубата на комуникация с произведената в Германия индонезийска подводница Naggala. Така вече има всички основания да се предположи, че се е случило най-лошото. Това мнение изразиха пред Gazeta.Ru трима специалисти от ВМС на Русия.

Що се отнася до причините за случилото се, моряците подчертават, че всички първоначални версии за трагедиите със смъртта на кораба и персонала по правило са погрешни.

На този етап могат да бъдат изградени само хипотези и различни видове предположения, казват адмирали и офицери от руския флот.

Още снимки ВИЖТЕ ТУК >>

Например, разливите на дизелово гориво по повърхността на океана предполагат, че резервоарите за гориво може да са изтекли, което предполага унищожаване както на лекия, така и в последствие на силния корпус на подводницата от прекомерно водно налягане.

"С други думи, подводницата по някаква причина потъва под максималната дълбочина на гмуркане и е смачкана", казва един от събеседниците.

Друг източник назовава друга възможна версия на случилото се: "Напълно възможно е на борда на подводницата да се е случило най-лошото нещо, което може да се случи на морски съд - пожар. Нещо повече, такава ситуацията се развива като лавина, която може да не позволи на екипажа да предприеме никакви ефективни мерки за спасяване."

Не може да се изключи и техническа неизправност, довела до фатални последици.

Въпреки че тук трябва да се отбележи, че немският производител на подводници традиционно е на най-високото световно ниво, а надеждността на немските подводници е добре известна.

Комуникацията с подводницата е загубена на около 96 километра северно от Бали

Снимка: БТА/AP

И накрая, напълно възможно е екипажът на подводницата да е допуснал грешки по време на експлоатация, което е довело до последваща катастрофална ситуация на борда.

Може да се разгледа и версията за сблъсък на подводницата Naggala с друг кораб, но в този случай името, какъв тип е и при какви обстоятелства е настъпил сблъсъкът, ще се знаят.

Какво може да се направи

Службите за търсене и спасяване на индонезийските военноморски сили търсят изчезналата подводница повече от ден.

Русия, САЩ, Франция, Германия, Индия и Турция предложиха своята помощ в операцията по издирването.

Според Ройтерс, позовавайки се на индонезийското министерство на отбраната, в близост до местоположението на подводницата са открити петна от разлив на петрол (по-точно от дизелово гориво).

Комуникацията с подводницата е загубена на около 96 километра северно от Бали. По време на загубата на комуникация подводницата се намира в полигон и според индонезийския флот изпълнява обучение по изстрелването на торпеда.

Комуникацията е загубена, след като екипажът е получил разрешение за гмуркане

Снимка: БТА/AP

Комуникацията е изгубена, след като екипажът е получил разрешение за гмуркане.

Всички версии за смъртта на екипажа на индонезийската подводница (и най-вероятно това се е случило) към момента може само да се предполагат.

Въпреки че в историята има случаи, когато подводници са открити дори 36 часа след загубата на комуникация.

Например, през 1981 г. германската подводница U-29 изчезва по време на учение. След като за ден и половина не са получени съобщения от нея, командването на флота започва търсене.

След 10 часа подводницата е открита от самолет, който издирва подводници. Причината за мълчанието на подводницата тогава е много обичайно - отказ на радиопредавателя.

Експертите са категорични, че всякакви ефективни операции по търсене и спасяване на дълбочина от 700 метра са невъзможни. Само батискаф или безпилотно средство за гмуркане могат да достигнат до такава дълбочина.

Русия, САЩ, Франция, Германия, Индия и Турция предложиха своята помощ в операцията по издирването

Снимка: БТА/AP

На какво е способна изчезналата подводница?

Подводницата на ВМС на Индонезия KRI Naggala (номер на опашката 402) тип 209 е във флота от 1981 г. Подводници от този проект са построени в Германия и доставени в други страни, започвайки през 1971 г. В момента те са в експлоатация във флота на 14 държави.

Водоизместване на лодката - 1390 тона, работна максимална дълбочина на потапяне - 200/280 метра (според други източници, 300 м - работна, 500 м - максимална), повърхностна/подводна скорост - 11,5 / 21,5 възела, автономност - 50 дни, екипаж - 30 души (включително 8 офицери), въоръжение - 8 носови торпедни отсека с калибър 533 мм, състав - 14 торпеда или до 24 морски мини.

Съобщава се, че подводницата Naggala е имала 53 души на борда. Това предполага, че подводницата е излязла в морето с втори екипаж.

В хода на бойна подготовка това се случва, когато екипажите на подводници от една и същ тим изпълняват една и съща мисия за бойна подготовка - курс едно по едно.

Например, в нощта на 13 срещу 14 юни през 1973 г. съветската атомна подводница К-56 от проект 675 се сблъсква с кораба "Академик Берг". На борда на К-56 има два екипажа (единият редовен, а другият от същата атомна подводница, но с номер К-23).

Индонезийски военноморски сили

Индонезия е островна държава и големият и боеспособен флот е жизненоважен за Джакарта. Най-важните проливи за корабоплаване са разположени в морските зони - Малака, Сунда, Ломбок, Макасар и други, през които преминават основните океански комуникации, свързващи Азиатско-Тихоокеанския регион със зоната на Индийския океан и страните от Близкия изток.

Службите за спасяване на индонезийските военноморски сили търсят изчезналата подводница

Снимка: БТА/AP

Индонезийският флот има две оперативни формирования - западен и източен флот.

Военноморските сили разполагат с пет дизелови подводници, осем фрегати, повече от десет корвети и много малки патрулни лодки.

По време на управлението на Никита Хрушчов Съветският съюз доставя практически безплатно на Индонезия значително количество оръжия и военна техника.

По това време в Джакарта са прехвърлени повече от 200 самолета и хеликоптера (включително 25 бомбардировача Ту-16 с далечна дистанция с противокорабни ракети KS-1 Kometa) и около 100 бойни кораба и кораба от ВМС на СССР, включително 1 крайцер, 8 миноносеца, 12 подводници, 6 миночистачи, 12 ракетни лодки, 24 торпедни катера, 14 кораба за крайбрежна отбрана и редица други кораби.