Десетки хиляди жители на Москва прибягват до споделяне на коли, за да се преборят с поскъпването на паркингите в руската столица и намаляващия брой паркоместа. Тази тенденция прави града един от най-бързо растящите пазари за подобни схеми, информира Ройтерс, цитирана от БТА.

Властите на града, в който живеят 12,5 милиона души, намалиха броя на паркоместата, за да насърчат жителите да вървят пеша, като същевременно увеличиха таксите за паркиране, за да вдигнат приходите си и облекчат трафика в един от градовете с най-натоварено движение в света.

Това са някои от факторите, които водят до увеличаване на споделените пътувания до най-малко 30 000 дневно или 9,1 милиона за периода между януари и септември тази година, посочват московските власти. Американската банка Джей Пи Морган (JP Morgan) обаче оценява броя на всекидневните пътувания с кола на 60 000 през есента на тази година. Това е голямо повишение спрямо 2016 година, когато споделените пътувания бяха едва 45 000 за цялата година.

Роман Тулнов е сред московчаните, които отскоро ползват този начин за придвижване. Той продал своето Ауди А5 (Audi A5), след като изчислил, че ще му струва с 50 долара по-малко на месец да взема такси от и до работа, отколкото да шофира. Споделянето на автомобил се оказва по-евтино със 100 долара месечно.

Тулнов прави изчисленията си на базата на автомобилната застраховка, цените на бензина, поддържането на гараж и разходите за смяна на гуми всяка зима и пролет. Той обаче не отчита цената на паркирането, която може да достигне над 20 долара за цял работен ден в центъра на града.

"Няма кола, няма проблем", заключава московчанинът.

Според Джей Пи Морган пазарът на споделени пътувания в Москва е сред най-развитите в големите градове по света по брой автомобили и по броя им на жител.

На 5000 жители на Москва миналата година се е падал по един споделен автомобил, докато Вашингтон е бил начело в класацията с един споделен автомобил на 692 жители, според изследването на Джей Пи Морган.

Сега обаче в руската столица има по един споделен автомобил на 1082 жители и градските власти прогнозират, че съотношението ще намалее още до една кола на 500 жители през идните няколко години.

В Русия има 15 компании за споделени автомобилни превози, сред които са Делимобил, БелкаКар, Яндекс.Драйв (Yandex.Drive).

В наследство от съветската ера, притежанието на автомобил все още се възприема от мнозина руснаци като символ на статус и успех. Засилването на популярността на споделените пътувания обаче означава, че някои руснаци, особено в големите градове, вече имат по-малък интерес към личните автомобили.