Съдебната битка около Оценката за въздействие на околната среда (ОВОС) на трасето на магистрала Русе - Велико Търново приключи в полза на държавата, съобщи "Капитал".

На 15 юли Върховният административен съд (ВАС) е отхвърлил касационната жалба на група физически лица и Сдружение "Граждани за пътен контрол". Първите са жители на село Хотница, край което ще минава трасето. Те обжалваха решение на ВАС от декември 2018 г., с което магистратите отхвърлиха жалбите им срещу ОВОС на проекта.

Касационната жалба е оставена без разглеждане на основание на промените в Закона за опазване на околната среда (ЗООС), които влязоха в сила в началото на 2019 г. Тогава касационната инстанция беше премахната и решенията на първа инстанция са финални за жалбите на екооценки за обекти от национално значение, определени с акт на Министерски съвет. Следващата стъпка е да се изготви парцеларен план за обекта. Това значи, че след това тепърва ще има отчуждения, проектиране и строителство.

Магистралата с дължина 133 км ще струва над 1 млрд. лв., като финансирането за нея ще дойде от националния бюджет. Досега тол-таксите се сочеха като основния вариант за финансиране, но засега не са надежден източник, тъй като не е ясно кога системата ще заработи. Началото на магистралата е предвидено да започва на 3 км източно от съществуващия Дунав мост при Русе, а краят й да бъде след град Дебелец, уточняват от АПИ. Пътят е разделен на три подучастъка: Русе - Бяла (40 км), обход на самия град Бяла (почти 36 км), както и Бяла - Велико Търново (малко над 58 км).