Това обясниха собственикът на варненска автокъща за продажба на използвани автомобили и ръководителят на отдел „Продажби” в една от компаниите, които предлагат нови коли, предаде Дарик.

За последните няколко месеца на 2014 г. и първия месец на 2015 гoдина, продажбите на нови автомобили във Варна са се увеличи със 17%.

Ръководителят на отдел „Продажби” Румен Йовчев коментира, че причините за ръста се дължат най-вече на политическата ситуация и наличието на ново правителство, както и на намалелите лихви по банковите депозити, което е накарало много хора да инвестират парите си в закупуването на имот или автомобил.

Изминалата 2014 г. е била успешна за бизнеса с продажби на нови автомобили, като във Варна е отбелязан ръст от 4% спрямо предходните години. Най-предпочитани са били високопроходимите коли, джиповете и тези в средния клас „B” (малките и компактни автомобили).

Не така обаче стои въпросът с продажбата на коли втора употреба. По думите на собственика на една от варненските автокъщи за стари коли Светлозар Колев, от началото на годината се забелязва 20% спад в продажбите.

2014 година пък е била значително по-слаба откъм продажби на автомобили втора ръка, като очакванията са интересът през тази да е още по-малък.

Традиционно най-много използвани автомобили се продават през есента. Най-търсените коли са в диапазона между 7 000 и 8 000 лв. Предпочитани са и автомобилите най-нисък клас до 4 000 лв.

Кризата в Украйна и намалелият приток руски туристи и инвестиции са оказали влияние и върху бизнеса с продажби на нови и използвани коли. Традиционно именно руските граждани, които живеят във Варна или имат бизнес в страната, са сред най-активно търсещите.

Според наблюденията на Светлозар Колев варненци се спират най-вече на познатите немски и японски марки, като държат да получат максимално качествен автомобил за възможно най-ниската цена.

„Ние сме пазарът в Европа с най-ниски цени и най-лошо качество. Причината е всеизвестна – липсата на финансови възможности на клиентите. Потребителите определят пазара, а в момента търсенето е по-слабо от предлагането и търговците са принудени да намалят цените и да печелят от най-ниския клас автомобили”, обясни собственикът на фирмата за коли втора ръка.

Основен проблем пред автокъщите във Варна е борбата със сивия сектор и нелоялната конкуренция. Заниженият контрол в сектора на продажбите на стари коли води до факта, че по думите на Светлозар Колев масово колите се продават без фактури.

„Често срещано явление е да има автокъщи, които дори не са регистрирали фирма. Продават по 5-6 човека и дават на клиентите декларации, а не фактури", посочи Колев.