Създадоха сперматозоиди в лаборатория | IT.dir.bg

Създадоха сперматозоиди в лаборатория

Изследователи от Германия и Израел са успели да отгледат сперма от мишки в лаборатория, като са започнали само от няколко клетки. Новото постижение открива възможността мъжете, страдащи от безплодие, да могат да зачеват собствени деца, вместо да използват сперматозоиди от донори, отбелязва „Телеграф“, цитиран от "Класа".

11 250
Екипът, ръководен от професор Щефан Шлат от университета в Мюнстер, е отгледал спермата, използвайки гоноцити. Това са клетките в тестисите, които отговарят за производството на сперматозоиди. Учените са отгледали нужните им клетки от гоноцитите, като са създали специална среда, имитираща тази в тестисите.

Професор Махмуд Хулейхел, който също отгледа сперматозоиди в израелския университет Бен Гурион в Беершеба, изрази увереност, че „в крайна сметка ще може да се произвежда мъжка сперма, като се изваждат тъкани, съдържащи гоноцити, от тестисите на мъжа и се симулира производството на сперматозоиди в лабораторията“.

След направеното откритие започват експерименти, които могат да доведат до заветната цел – човешка сперма, отгледана извън тялото. „Безплодните мъже естествено искат да са бащи на децата си, но в момента трябва да приемат, че това не може да се случи“, подчертава Стивън Гордън, консултант по мъжкото безплодие. Откритието „може да позволи на всеки мъж да стане биологичен баща“, което ще бъде революция в лечението за плодовитост.

Проблемът с мъжкото безплодие се разраства през последните 50 години и е съпътстван от силен спад на равнищата на сперматозоиди при мъжете. Причините се приписват на фактори на околната среда като замърсяването и появата на женски хормони в опакованите храни. В резултат хиляди мъже, които са напълно здрави, не могат да станат бащи и трябва да разчитат на донорство на сперма.

Професор Хулейхел и екипът му заявиха, че работят „максимално бързо“, за да повторят успеха си при мишките и в помощ на безплодните мъже. „Уверени сме, че ако може да има резултат при бозайник като мишките, е възможно да се случи и при хора“. Учените се надяват скоро да могат да съобщят за успех.
Създадоха сперматозоиди в лаборатория