Изчисления предричат ограничен живот на Вселената | IT.dir.bg

EPA/БГНЕС

Изчисления предричат ограничен живот на Вселената

Учените все още подреждат детайлите от миналогодишното откритие на Хигс бозона, но събирайки цифрите, с които разполагат, прогнозите за бъдещето на Вселената не изглеждат никак добри, предаде Ройтерс, цитирана от БТА.

25 328
"Ако използваме познатата ни физика и я възприемем като недвусмислено изчисление, новините са лоши", казва Джоузеф Ликън, теоретичен физик от лабораторията "Ферми" в САЩ и член на научния екип на Големия адронен колайдер преди предстоящото представяне на изследването му на среща в Бостън на американската Асоциация за напредък на науката.
"Възможно е Вселената, в която живеем, да е вродено нестабилна и в определен момент след милиарди години да настъпи нейният край", допълва Ликън.

Миналата година физици оповестиха, че са открили частица, която вероятно е отдавна търсеният Хигс бозон, придал маса на материята. Работата по изследването на свързаните с Хигс бозона частици, необходима за потвърждение, продължава. Ако бъде потвърдено, откритието ще помогне за разрешаване на ключов пъзел за началото на съществуването на Вселената преди около 13,7 милиарда години и за предполагаемия й край.

"Това изчисление ни показва, че след много десетки милиарди години ще има катастрофа. Малък мехур, когото можете да си представите като "алтернативна Вселена", ще се появи някъде, след което ще се разшири и ще ни унищожи", обяснява Джоузеф Ликън, допълвайки, че събитието ще се развие със скоростта на светлината.

Учените нищят дългосрочната стабилност на Вселената преди откриването на Хигс бозона, но се придвижват напред в изчисленията, когато масата й започва да се установява около 126 милиарда електронволта - критично число за прогнозиране на съдбата й. Изчислението изисква да се познава масата на Хигс бозона с точност до един процент, както и прецизната маса на други свързани с него субатомни частици.
"Променяте с малко който и да е от тези параметри и получавате съвсем различен край на Вселената", казва Джоузеф Ликън.

Земята вероятно няма да я има дълго преди който и да е Хигс бозон или свързани с него частици да предприемат апокалиптично нападение срещу Вселената. Учените очакват Слънцето да изчерпа водорода в ядрото си след около 4,5 милиарда години и да се превърне в червен гигант. В процеса на разширение звездата ще погълне нашата планета.

25 328 EPA/БГНЕС