Астрономи откриха черна дупка с огромна маса в далечна галактика | IT.dir.bg

Скрийншот: YouTube/ TheNightSkyGuy

Астрономи откриха черна дупка с огромна маса в далечна галактика

На 700 милиона светлинни години от Земята

| Редактор: Десислава Димитрова 24 3695

Астрономи от института за извънземна физика "Макс Планк" и Университетската обсерватория в Мюнхен установиха, че в галактиката Holm 15A има черна дупка, чиято маса се равнява на тази на 40 милиарда слънца, съобщи Физ.орг, цитира от БТА.

Били са анализирани фотометрични данни, получени от обсерваторията Венделщайн в баварските Алпи и телескопа VLT (Very Large Telescope). Галактиката Holm 15A е разположена в галактичния куп Abell 85, който се намира на разстояние 700 милиона светлинни години от Земята. Галактиката е в центъра на галактичния куп, а масата й се равнява на тази на два трилиона слънца.

Масата на черната дупка в Holm 15A била изчислена въз основа на движението на звезди около ядрото на галактиката. По-рано същият метод бил приложен за изчисляване масата на черна дупка, която е 2 пъти по-близо до Земята. Резултатите показали, че обектът в центъра на галактиката е най-масивната черна дупка в локалната Вселена. Подобна или по-голяма маса притежават единствено черни дупки, които са в състава на квазари, отдалечени на около 10 милиарда светлинни години от Земята.

Галактиката Holm 15A се отличава с незначителната си яркост въпреки голямата си маса и размери. Обяснението на учените е, че Holm 15A се е образувала вследствие на сливане на две по-малки галактики. Гравитационните взаимодействия между черните им дупки изхвърлили звезди от центъра на Holm 15A и не останал газ за формиране на нови звезди.

Астрономи откриха черна дупка с огромна маса в далечна галактика