Бетелгейзе се оказа с 25% по-близо до Земята | IT.dir.bg

Бетелгейзе се оказа с 25% по-близо до Земята 10
Снимка: NASA/ESA

Бетелгейзе се оказа с 25% по-близо до Земята

Нови изчисления разкриха истинското разстояние от нашата планета до звездата, която е на път да избухне

Бетелгейзе е една от най-изследваните звезди. Червен свръхгигант е на път да избухне, а поради своите гигантски размери наблюденията му са лесни. До скоро обаче учените са базирали всичките си изследвания на стара информация за разстоянието от Земята до Бетелгейзе. Ново изследване разкри, че звездата е много по-близо до нас, но и че размерите ѝ са по-малки, съобщава CNet.

Според предишните изчисления разстоянието от нас до Бетелгейзе е 642 светлинни години. Екип от Австралийския национален университет и Университета в Токио обаче решил да подложи тези данни не тест и се оказало, че те са грешни.

Вижте как изглежда Бетелгейзе >> >> >>

Учените открили, че звездата се намира с 25% по-близо до нас или на около 530 светлинни години.

Откритието означава, че размерите на червения свръхгигант също са по-малки.

"Действителният физически размер на Бетелгейзе бяха малко загадка - по-ранни проучвания предполагаха, че той може да бъде по-голям от орбитата на Юпитер. Нашите резултати показват, че червения свръхгигант има радиус 750 пъти по-голям от този на Слънцето, или око 2/3 от предишните предположения", заяви в изявление д-р Лазло Молнар, съавтор на изследването.

"След като получихме физическия размер на звездата, успяхме да определим разстоянието от Земята. Нашите резултати показват, че сме само на 530 светлинни години от нас - с 25 процента по-близо, отколкото се смяташе досега", допълва ученият.

Да разберем колко далеч е Бетелгейзе е важно по ред причини, но една от най-големите е, че звездата бързо достига края на живота си. Напоследък се държи странно и въпреки че звездата все още не е готова да взриви върха си, вероятно ще станем свидетели на свръхнова през следващите 100 000 години, възможно е това да стане дори след 1000 години, коментират астрономите.

Добрата новина е, че въпреки че е доста по-близо, отколкото сме предполагали, Бетелгейзе е все още достатъчно далеч, за да не представлява заплаха за Земята, когато най-накрая се взриви. Когато това стане тя ще се превърне в най-яркия обект на небето след слънцето и ще е видима дори през деня, като нощите ще са много по-светли.

Бетелгейзе се оказа с 25% по-близо до Земята 10

Бетелгейзе се оказа с 25% по-близо до Земята

| Редактор : Стоян Гогов 66 11316 Снимка: NASA/ESA

Вижте как изглежда Бетелгейзе >> >> >>

Откритието означава, че размерите на червения свръхгигант също са по-малки.