Има ли връзка между агресията и компютърните игри | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Има ли връзка между агресията и компютърните игри
Снимка: PCGamer

Има ли връзка между агресията и компютърните игри

Според учените причината за насилственото поведение на хората се крие много назад в миналото

| Редактор: Стоян Гогов 2 1780

Откакто компютърните игри и особено екшъните от първо лице претърпяха революция в началото на 90-те години на миналия век, те често биват обвинявани за агресията в реалния живот. Най-известен е случаят с масовото убийство в Колумбайн от 1999 г., при което за трагедията са обвинени игрите и музиката, харесвани от нападателите Ерик Харис и Дилън Клиболд. Създават се организации, които искат забрана за продажбите на играта Doom и албумите на Мерилин Менсън.

Психолозите коментират, че за хората е много по-лесно да намерят външна причина, която да посочат за основния виновник и срещу която да поведат борба. Тъй като виновникът за подобни злодеяния е не само външен, но и конкретен, то борбата срещу него е много по-лесна за осъществяване. Много по-трудно е вглеждането в корена на проблема - психичното състояние на нападателите или семейни и обществени отношения, които може да са им повлияли. Последните са по-малко конкретни, по-неясни и определено по-трудни за "оправяне", смятат експертите.

Въпреки това игри като Doom и GTA често биват обвинявани, че превръщат децата в безчувствени към убийствата. Поддръжниците на тази теза смятат, че виртуалните престъпления стимулират извършването на истински такива.

Дали обаче това е истина?

Скорошно проучване, публикувано от Британско кралско научно дружество, и осъществено от учени от Оксфордския университет и Университета в Кардиф, доказва, че връзка между насилието в игрите и това в реалния свят не съществува.

Учените изследвали подрастващи на 14 и 15 годишна възраст, като им били зададени въпроси за поведението им след 2-часова игра, включваща в себе си убийства на виртуални съперници. Въпросникът е бил широко използван за анализиране на психосоциалното функциониране на деца от 4 до 17 години.

Резултатите показват, че връзка между игрите и притъпяване на чувствителността към насилието и агресивното поведение не съществува.

Тогава каква е стряскащата причина, поради която в последно време ставаме свидетели на толкова много смъртоносна агресия?

Истината е, че убийствата и агресивното поведение винаги са присъствали в човешката история, а броят им сега е значително по-малък спрямо далечното минало, когато не са съществували екшън филми или игри. Ловът на вещици - обвиняването на конкретен човек или група от хора за всички беди и трудности и търсенето на изкупителни жертви е нещо, характерно за цялата човешка история, смятат антрополозите.

Например, в периода между 1550 г. и 1650 г. десетки хиляди хора били изгорени на клада в Западна Европа, тъй като били обвинени в заговорничество със злите сили и отговорни за най-различни беди, като наводнения, земетресения, лоша реколта и дори епидемии от чума.

Изследване, публикувано в един от най-престижните научни журнали - Nature, разкрива друга причина за агресията сред хората. Оказва се, че приматите са сред най-агресивните видове на планетата.

Така например китовете, зайците или прилепите рядко убиват други представители на своя вид. Всъщност почти всички бозайниците избягват да правят това. Единственото съществено изключение са приматите и човекоподобните маймуни, към чието семейство принадлежи и човешкият вид. Те проявяват забележителна склонност да убиват други представители на своя вид.

Антрополози от Университетът на Алабама, както и известният научен писател Стивън Пинкър твърдят, че нивата на насилие всъщност бележат спад, а за това можем да благодарим на развитието на цивилизацията. Така например честите в миналото войни днес са много по редки. Доказателства сочат, че преди повече от 10 000 години 15% от хората са умирали в резултат на убийство. С установяването на цивилизацията този процент пада до 2%, а днес е около 1%.

Глобализирането на медиите обаче води до ръст на отразяванията на убийства, случващи се в различни краища на света, което според води до погрешното разбиране за увеличаване на агресията. Според Пинкър самият характер на новините - да отразяват това, което е станало, а не онова, което не е станало, е причина много хора погрешно да смятат, че живеем в свят с все повече убийства, докато статистиките явно сочат обратното.

Изключения, водещи до бум на престъпността и агресията в някои региони, са резките социални колапси. Статистически обаче броят на смъртоносните актове на агресия между хората намалява в епохата, в която кино и гейминг индустрията се оценяват за милиарди и генерират все повече приходи.

Антропологът Хосе Гомез от Испанската академия на науките твърди, че високите нива на агресия и убийства, характерни за човекоподобните маймуни се дължат на по-големия интелект, социализацията, необходимостта от поддържане и налагане на йерархия в групата и защитата на определена територия от други представители на вида. Именно това често са причините и за войните между различните човешки общности. Липсата на ресурси, загубата или борбата за социален статус могат да са в основата и на битови случаи на агресия.

Обяснението за убийствата и терористичните актове трябва да се търси на първо място в съзнанието, смятат учените.

Причината за подобни фатални актове на агресия може да се крие, както в лошото психологическо здраве, така и чувството за заплаха пред живота и пред изградените представи за света. Този факт се проявява на микро и макро ниво, и е причината хора, които не са психопати и правят разлика между добро и зло, да извършват битови или идеологически мотивирани убийства.

Съвременните филми или игри могат да послужат най-много като вдъхновение за начина на извършване на определени актове на агресия. Те никога не могат да са първопричината, стояща зад тях. Последното се доказва и от факта, че милиони хора играят кървави екшън игри, а милиарди гледат филми с включени убийства, но въпреки това никога не извършват видяното на екрана.

Има ли връзка между агресията и компютърните игри

Има ли връзка между агресията и компютърните игри

Според учените причината за насилственото поведение на хората се крие много назад в миналото

| Редактор : Стоян Гогов 2 1780 Снимка: PCGamer

Откакто компютърните игри и особено екшъните от първо лице претърпяха революция в началото на 90-те години на миналия век, те често биват обвинявани за агресията в реалния живот. Най-известен е случаят с масовото убийство в Колумбайн от 1999 г., при което за трагедията са обвинени игрите и музиката, харесвани от нападателите Ерик Харис и Дилън Клиболд. Създават се организации, които искат забрана за продажбите на играта Doom и албумите на Мерилин Менсън.

Психолозите коментират, че за хората е много по-лесно да намерят външна причина, която да посочат за основния виновник и срещу която да поведат борба. Тъй като виновникът за подобни злодеяния е не само външен, но и конкретен, то борбата срещу него е много по-лесна за осъществяване. Много по-трудно е вглеждането в корена на проблема - психичното състояние на нападателите или семейни и обществени отношения, които може да са им повлияли. Последните са по-малко конкретни, по-неясни и определено по-трудни за "оправяне", смятат експертите.

Въпреки това игри като Doom и GTA често биват обвинявани, че превръщат децата в безчувствени към убийствата. Поддръжниците на тази теза смятат, че виртуалните престъпления стимулират извършването на истински такива.

Дали обаче това е истина?

Скорошно проучване, публикувано от Британско кралско научно дружество, и осъществено от учени от Оксфордския университет и Университета в Кардиф, доказва, че връзка между насилието в игрите и това в реалния свят не съществува.

Учените изследвали подрастващи на 14 и 15 годишна възраст, като им били зададени въпроси за поведението им след 2-часова игра, включваща в себе си убийства на виртуални съперници. Въпросникът е бил широко използван за анализиране на психосоциалното функциониране на деца от 4 до 17 години.

Резултатите показват, че връзка между игрите и притъпяване на чувствителността към насилието и агресивното поведение не съществува.

Тогава каква е стряскащата причина, поради която в последно време ставаме свидетели на толкова много смъртоносна агресия?

Истината е, че убийствата и агресивното поведение винаги са присъствали в човешката история, а броят им сега е значително по-малък спрямо далечното минало, когато не са съществували екшън филми или игри. Ловът на вещици - обвиняването на конкретен човек или група от хора за всички беди и трудности и търсенето на изкупителни жертви е нещо, характерно за цялата човешка история, смятат антрополозите.

Например, в периода между 1550 г. и 1650 г. десетки хиляди хора били изгорени на клада в Западна Европа, тъй като били обвинени в заговорничество със злите сили и отговорни за най-различни беди, като наводнения, земетресения, лоша реколта и дори епидемии от чума.

Изследване, публикувано в един от най-престижните научни журнали - Nature, разкрива друга причина за агресията сред хората. Оказва се, че приматите са сред най-агресивните видове на планетата.

Така например китовете, зайците или прилепите рядко убиват други представители на своя вид. Всъщност почти всички бозайниците избягват да правят това. Единственото съществено изключение са приматите и човекоподобните маймуни, към чието семейство принадлежи и човешкият вид. Те проявяват забележителна склонност да убиват други представители на своя вид.

Антрополози от Университетът на Алабама, както и известният научен писател Стивън Пинкър твърдят, че нивата на насилие всъщност бележат спад, а за това можем да благодарим на развитието на цивилизацията. Така например честите в миналото войни днес са много по редки. Доказателства сочат, че преди повече от 10 000 години 15% от хората са умирали в резултат на убийство. С установяването на цивилизацията този процент пада до 2%, а днес е около 1%.

Глобализирането на медиите обаче води до ръст на отразяванията на убийства, случващи се в различни краища на света, което според води до погрешното разбиране за увеличаване на агресията. Според Пинкър самият характер на новините - да отразяват това, което е станало, а не онова, което не е станало, е причина много хора погрешно да смятат, че живеем в свят с все повече убийства, докато статистиките явно сочат обратното.

Изключения, водещи до бум на престъпността и агресията в някои региони, са резките социални колапси. Статистически обаче броят на смъртоносните актове на агресия между хората намалява в епохата, в която кино и гейминг индустрията се оценяват за милиарди и генерират все повече приходи.

Антропологът Хосе Гомез от Испанската академия на науките твърди, че високите нива на агресия и убийства, характерни за човекоподобните маймуни се дължат на по-големия интелект, социализацията, необходимостта от поддържане и налагане на йерархия в групата и защитата на определена територия от други представители на вида. Именно това често са причините и за войните между различните човешки общности. Липсата на ресурси, загубата или борбата за социален статус могат да са в основата и на битови случаи на агресия.

Обяснението за убийствата и терористичните актове трябва да се търси на първо място в съзнанието, смятат учените.

Причината за подобни фатални актове на агресия може да се крие, както в лошото психологическо здраве, така и чувството за заплаха пред живота и пред изградените представи за света. Този факт се проявява на микро и макро ниво, и е причината хора, които не са психопати и правят разлика между добро и зло, да извършват битови или идеологически мотивирани убийства.

Съвременните филми или игри могат да послужат най-много като вдъхновение за начина на извършване на определени актове на агресия. Те никога не могат да са първопричината, стояща зад тях. Последното се доказва и от факта, че милиони хора играят кървави екшън игри, а милиарди гледат филми с включени убийства, но въпреки това никога не извършват видяното на екрана.