Изследователи откриха акули, които светят в тъмното | IT.dir.bg

Снимка: David Gruber / iScience

Те са способни да излъчват биолуминесцентно сияние

| Редактор: Катя Димитрова 7 1860

Учени откриха нов любопитен факт за обитателите на най-дълбоките, предимно неизследвани дълбини на океаните на нашата планета. Става въпрос за три вида акули, които могат да светят в тъмното. Откритието е на изследователи в Нова Зеландия.

Находката е описана подробно в нова статия, публикувана в списанието Frontiers in Marine Science. В нея учените посочват за първи път, че трите вида водни животни са способни да излъчват изключително интересно биолуминесцентно сияние.

Най-голям интерес за специалистите обаче представлява т. нар. черна акула. В момента тя се смята за най-голямото светещо подводно животно, познато на науката. То може да нарасне до почти шест фута дължина. Акулата дебне плячката си, предимно по-малки акули и риби, както и някои ракообразни, почти 1000 фута под морското равнище в регион, често наричан "зона на здрача".

Изследователите, работещи в сътрудничество с Националния институт за изследвания на водите и атмосферата в Уелингтън, Нова Зеландия, предполагат, че акулите излъчват синьо сияние, за да се маскират. Това сияние им позволява да не се осветяват от иначе ярката светлина, излъчваща се отгоре.

Изследването ни напомня за това колко малко все още знаем за необятността на дълбоките води. Остава и друга голяма загадка - защо точно черната акула се маскира чрез светлина. От трите вида, тя единствена не е преследвана от хищници и съответно няма от кого да се крие. Една от теориите е, че видът може да излъчва сияние, за да осветява дъното на океана, улеснявайки лова на плячката си.

Те са способни да излъчват биолуминесцентно сияние