Как са се формирали луните на Марс | IT.dir.bg

Как са се формирали луните на Марс 18

Как са се формирали луните на Марс

Апокалиптичен за Червената планета сблъсък е довел до създаването на луните на Марс

Марсианските луни Фобос и Деймос са се формирали, след като голям обект се блъснал в Червената планета преди няколко милиарда години, сочи нов компютърен модел, създаден от учени от Югозападния изследователски институт в САЩ, съобщи ЮПИ.

Били взети под внимание няколко сценария за произхода на Фобос и Деймос, включително възможността двете луни да са астероиди, уловени от гравитацията на Марс.

Най-надеждната теория за формирането им включва сблъсък и екваториален диск от отломки. Двете малки луни са се формирали от диск от скални фрагменти. Но досегашните опити да се създаде модел въз основа на този сценарий не бяха убедителни.

"Моделът ни за пръв път идентифицира вида сблъсък, който е нужен, за да се стигне до формиране на две малки марсиански луни", заяви Робин Канъп от екипа.

Учените смятат, че сблъсъкът, довел до формирането на марсианските луни, е сходен с онзи, който станал причина за формирането на Луната. Мащабите на сблъсъка, който е в основата на появата на Фобос и Деймос, обаче са по-малки.

"Ключовият резултат от изследването е свързан с размерите на тялото, което се блъснало в Марс. Установихме, че за целта е нужно голямо тяло, чиито размери са сходни с тези на астероида Веста и планетата-джудже Церера, но не и гигантско тяло. Моделът показва също, че двете луни са се формирали от материал, който произхожда от Марс, така че съставът им трябва да е сходен с този на Червената планета", поясни Канъп.

Тъй като сблъсъкът вероятно е довел до екстремни температури, а гравитацията на Марс е слаба, са се отделили водни пари. Следователно Фобос и Деймос вероятно са "сухи".

Резултатите от изследването са публикувани в Science Advances.

Деймос

Фобос

Снимка : NASA

Орбитата на Луните на Марс

Как са се формирали луните на Марс 18

Как са се формирали луните на Марс

| Редактор : Стоян Гогов 7 2968 NASA

Резултатите от изследването са публикувани в Science Advances.

Деймос