Ледът на кометата Чурюмов/Герасименко е като пяна от капучино | IT.dir.bg

Ледът на кометата Чурюмов/Герасименко е като пяна от капучино 22
Снимка: ESA

Ледът на кометата Чурюмов/Герасименко е като пяна от капучино

Възрастта на замръзналата вода е 4,5 милиарда години

Преди да падне на кометата Чурюмов/Герасименко преди шест години, космическият апарат "Фила" подскочи два пъти на повърхността ѝ и така откри смесица от лед и прах, която е "по-пухкава от пяната на капучино", съобщи АФП.

Вижте как изглежда кометата Чурюмов/Герасименко >> >> >>

За специалисти на Европейската космическа агенция, ръководени от Лорънс О'Рурке, мястото беше "последната загадка за разрешаване", свързана с "Фила".

Роботът беше спуснат от сондата "Розета" на кометата, която е на повече от 500 милиона километра от Земята, през ноември 2014 г. Известно беше, че след първия контакт с нея грешка в системата за прикрепване запрати апарата с двучасов скок на друго място от предвиденото за кацане, след което той се спря окончателно на трето място на 30 м по-далече. То беше идентифицирано окончателно чак две години по-късно, когато камера на "Розета" го улови случайно от орбита в сянката на хребет. Тази сянка е съкратила живота му, защото слънцето беше от първа необходимост за "Фила".

За специалистите беше важно да открият мястото на втория отскок, защото сензорите на "Фила" посочиха, че той е проникнал в повърхността и е достигнал до скрития под нея първичен лед.

Този лед отпреди 4,5 милиарда години, когато се е образувала кометата, се оказа "изключително мек", пишат учените в сп. "Нейчър". Те успяваха да установят, че роботът е останал там около две минути и е обработил повърхността , като е проникнал на дълбочина 25 см. Така е оголил смес "по-пухкава от пяната на капучино, пяната във вана или пяната на морски вълни на плаж".

Изследването потвърди предишни наблюдения за многото пори в скалите на кометата. Това е много важно за бъдещи подобни мисии.

Ледът на кометата Чурюмов/Герасименко е като пяна от капучино 22