На Слънцето също има трусове | IT.dir.bg

Снимка: ESA

На Слънцето също има трусове

Те идват от дълбините на нашата звезда, а учените все още не са наясно с процеса, който ги предизвиква

От известно време учени от цял свят изследват сеизмичната активност на Слънцето. Звучи странно, но досега са били наблюдавани трусове на Марс и Луната, а явно нашата звезда не е изключение.

От НАСА разкриват какви са причините на Слънцето също да има "звездотресения". Както и на Земята, така и на нашето светило, произходът на трусовете се крие под повърхността. Досега се смяташе, че сеизмичната активност става на повърхността.

Трусовете на Слънцето освобождават акустична енергия под формата на вълни, които се виждат на повърхността на Слънцето, подобно на вълни в езеро. Обикновено тези вълни се виждат минути или секунди след слънчево изригване - изблик на светлина, енергия и материал, наблюдавани във външната атмосфера на звездата ни.

Учените отдавна подозират, че слънчевите трусове се дължат на магнитни сили или на нагряване на външната атмосфера, където се появява изригването.

През юли 2011 г. космическата обсерватория SDO наблюдава слънчево земетресение с необичайно остри вълни, излъчвани от умерено силно слънчево избликване. Учените успели да проследят вълните до техния източник, използвайки техника, наречена хелиосеизмична холография. Методът използва хелиосеизмични и магнитни изображения на SDO за измерване на движението на слънчевата повърхност, преди това е била използвана за проследяване на акустични вълни от различни други източници на Слънцето.

Оказало се, че вълните - свидетелството за сеизмичната активност идват дълбоко под слънчевата повърхност. Резултатите, публикувани в списание Astrophysical Journal Letters, установиха, че акустичният източник е на около 700 мили под повърхността на Слънцето - не над повърхността, както се смяташе преди.

Учените вярват, че тези вълни са били задвижвани от "потопен източник", който от своя страна е бил предизвикан по някакъв начин от слънчевото изригване в атмосферата по-горе. Новите открития могат да помогнат да се обясни една дългогодишна загадка за слънчевите трусове: защо някои от техните характеристики изглеждат забележително различни от изригванията, които ги предизвикват.

Изследователите все още не са установили точно какъв механизъм причинява земетресения, въпреки че резултатите наистина дават представа, че произходът r; се крие под повърхността. Учените планират да продължат да търсят механизъм, като разглеждат други слънчеви трусове, за да проверят дали имат също така потопени източници.

На Слънцето също има трусове