Осъществиха революционна трансплантация на отгледани в лаборатория органи | IT.dir.bg

Осъществиха революционна трансплантация на отгледани в лаборатория органи 2
Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Осъществиха революционна трансплантация на отгледани в лаборатория органи

Експериментът може да положи основите за справяне с терминална чернодробна недостатъчност

Учени от Медицинския център на Университета в Питсбърг успешно са трансплантирали функциониращи миниатюрни органи, отгледани в лаборатория от препрограмирани човешки кожни клетки. Тестовете са били проведени с мишки, а органите са няколко броя черен дроб, пише Science Alert.

Експериментът, който даде на животните работещи чернодробни органи, може да положи основите за бъдещи лечения за справяне с терминална чернодробна недостатъчност - заболяване, което отнема живота на над десетки хиляди годишно.

Учените отбелязват, че постижението им потвърждава тезата, че функциониращи органи могат да се отглеждат във лаборатория. Те биха били алтернатива на чернодробните трансплантации, които често са изключително скъпи и сложни.

"Дългосрочната цел е да се създадат органи, които да заменят донорството, но в близко бъдеще виждам това като мост за трансплантация", обяснява патологът Алехандро Сото-Гутиерес от университета в Питсбърг.

Така изглежда отгледаният черен дроб

Снимка: UPMC

За да отгледат органите, изследователите взели човешки кожни клетки, дарени от доброволци, и ги върнали в състояние на стволови клетки, от които могат да се получат други видове клетки.

След това изследователите предизвикаха диференциация в клетките с помощта на хормони и други химикали, като ги накараха да се превърнат в чернодробни клетки, които се култивират в лабораторията.

След трансплантацията животните са оцелели, а по-късно нарочно умъртвени. Аутопсията им показва, че присадения им черен дроб отделя жлъчни киселини и урея. Човешки чернодробни протеини в кръвта на животните бяха друг знак, че органите работят.

Откритията от изследването са публикувани в медицинския журнал Cell Reports.

Осъществиха революционна трансплантация на отгледани в лаборатория органи 2

Осъществиха революционна трансплантация на отгледани в лаборатория органи

| Редактор : Стоян Гогов 33 6955 Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Така изглежда отгледаният черен дроб

Снимка: UPMC

Откритията от изследването са публикувани в медицинския журнал Cell Reports.