Откриха гените на моногамията | IT.dir.bg

Снимка: Shutterstock

В основата на верността е прост генетичен механизъм

Учени откриха 24 гена, които превръщат животни от повърхностни любовчии във верни партньори за цял живот, съобщиха вестниците "Дейли мейл" и "Индипендънт", цитирани от БТА.

Подобен генетичен профил може да играе роля и за продължителните връзки на хората.

Много животни, като албатросите, образуват двойки, за да отглеждат заедно потомството си. Други имат по няколко любовни партньори през един развъден сезон.

За да разберат защо някои животни са моногамни, а други сродни на тях живеят в промискуитет, учени от университета на Тексас изследваха гените, които са активни в мозъците им. Те установиха, че сред десет вида животни, разделени от милиони години еволюция, при моногамните мъжкари се повтаря еднакъв модел от 24 гена.

На практика моногамното поведение може да е много сложно. Резултатите от изследването обаче показват, че в основата му е прост механизъм в мозъка, който го задейства.

Учените са работили с мишки, полевки, пойни птици, жаби и риби цихлиди. Те не са имали общ предшественик повече от 450 милиона години. Специалистите са се заинтригували от това как еднакъв "комплект с инструменти" се появява отново и отново в дървото на живота.

"Има запазени комплекти гени, които се използват за определени неща", обясни д-р Ребека Йънг.

Това е характерно не само за механизмите, контролиращи физически процеси като растеж на крайници, но и лежи в основата на поведения, например птичите песни или агресията.

В основата на верността е прост генетичен механизъм