"Покойният" aпарат "Касини" помага за загадката с горещата атмосфера на Сатурн | IT.dir.bg

Сондата изучаваше планетата повече от 13 години

| Редактор: Криси Димитрова 3 2231

Космически апарат, който се "спомина" през 2017 г., все още дава представа за Сатурн - планетата, която изучаваше близо 13 години, съобщава сайтът Спейс.

Сондата "Касини" на НАСА помага на учените да открият защо горната част на сатурновата атмосфера е толкова гореща, което озадачаваше планетолозите от десетилетия, имайки предвид, че планетата е твърде отдалечена от Слънцето, за да получава топлина от него. Използвайки стари данни от "Касини", учените са по-близо до разрешаването на тази загадка.

Ново изследване, проведено съвместно от НАСА и Европейската космическа агенция (ЕКА), допуска, че сиянията на Сатурн загряват атмосферата на планетата. Въпросните сияния се пораждат от постоянния поток от заредени частици на слънчевия вятър, които прииждат от сатурновите луни и създават електрически течения.

Откритието помага на учените да разберат какво се случва не само на Сатурн, но вероятно и на планетите газови гиганти като цяло.

Юпитер, Нептун и Уран също имат странно гореща горна атмосфера. Съществуват и много екзопланети газови гиганти, които могат да проявят подобно поведение.

"Резултатите са от изключително значение за нашето цялостно разбиране на горните атмосфери на планетите и са важна част от наследството на "Касини", казва съавторът на изследването Томи Коскинен.

Сондата изучаваше планетата повече от 13 години