Oткрити са гигантски пръстени около екзопланета | IT.dir.bg

EPA/БГНЕС

Oткрити са гигантски пръстени около екзопланета

Астрономи откриха гигантски пръстени около екзопланета, която се намира на разстояние 420 милиона светлинни години от Земята.

4 235
Пръстените са около 200 пъти по-големи от онези, които орбитират около Сатурн, предаде Франс прес, цитирана от БТА.

"За пръв път е наблюдавана система от гигантски пръстени извън Слънчевата система", заяви астрономът Матю Кенуърти от Лайденската обсерватория в Холандия.

Той извършил изследването заедно с Ерик Марнайек от университета в Рочестър, САЩ. Планетата, кръстена J1407b, е обградена от трийсетина пръстена.

"Ако около Сатурн имаше подобни пръстени, те щяха да се виждат от Земята с невъоръжено око", поясни Кенуърти.

Въпросната планета вероятно е много гореща - температурата на повърхността й трябва да е между 1000 градуса Целзий и 2000 градуса Целзий. Това кара астрономите да смятат, че пръстените й са съставени от прах, за разлика от сатурновите, които са съставени от лед.

За да стигнат до тези заключения, изследователите ползвали данни от проекта SuperWasp, събрал информация от 10-годишни наблюдения на звезди. Анализът на забелязана от Земята светлина по време на звездни затъмнения позволява да се определи структурата на астрофизически обекти, които се намират отвъд пределите на Слънчевата система.

Като наблюдавали звезда, която е известна на учените, по време на затъмнението й изследователите установили, че то продължило 56 дни, и открили внезапни и нередовни промени в интензитета на светлината й.

"Най-достоверното обяснение на тези промени в светлината е, че орбитираща около звезда планета притежава система от гигантски пръстени, които орбитират около самата нея. Пръстените са открити, защото минали пред звездата по време на затъмнението й така, както Луната минава пред Слънцето по време на слънчево затъмнение", отбелязаха изследователите.

Резултатите от изследването са публикувани в Astrophysical Journal.

4 235 EPA/БГНЕС

Резултатите от изследването са публикувани в Astrophysical Journal.