Сблъсък на две черни дупки е произвел светлина | IT.dir.bg

Снимка: ESO/M. Kornmesser

Учените все още не са напълно категорични

Черните дупки са напълно тъмни и следователно невидими за телескопите, работещи в спектъра на видимата светлина. Досега единственият сигурен начин астрономите да "наблюдават" сблъсък на черни дупки е чрез откриване на получените гравитационни вълни.

Гравитационните вълни са вълни през пространство-времето, предсказани от общата теория на относителността на Айнщайн, които са създадени от екстремни сблъсъци между масивни небесни обекти, като черни дупки и неутронни звезди.

Тъй като черните дупки имат толкова силно гравитационно привличане, че дори светлината не може да избяга, те са трудни за наблюдение и астрономите все още не са идентифицирали визуално сблъсък между две черни дупки. До сега.

В нови наблюдения учените смятат, че може би за първи път са видели светлина от това, което би могло да бъде сливането на две черни дупки. Докато самите черни дупки са напълно тъмни, има теории, които предполагат, че сблъсъците или сливанията между черните дупки биха могли да произведат светлинен сигнал през материала, който ги заобикаля

Екип от астрономи, използващи Zwicky Transient Facility (ZTF) на НАСА в обсерваторията Palomar в Калифорния, смята, че може да са открили такъв светлинен сигнал.

Сливането на двете черни дупки, под индекс GW190521g, е открито от детекторите на гравитационни вълни на 21 май 2019 г.

В последствие са открити индикации за светлинен изблик от сблъсъка.

Ако бъде потвърдено, това ще бъде първият път, когато видимата светлина ще бъде използвана като доказателство за сблъсък на две черни дупки и създаване на гравитационна вълна.

Учените все още не са напълно категорични

| Редактор : Стоян Гогов 13 3986 Снимка: ESO/M. Kornmesser

В последствие са открити индикации за светлинен изблик от сблъсъка.