Ядрото на някога масивна планета обикаля около далечна звезда | IT.dir.bg

Ядрото на някога масивна планета обикаля около далечна звезда

Откритието хвърля повече светлина върху вътрешността на газови гиганти като Юпитер

Астрономи откриха в орбита на далечна звезда скална планета, 39 пъти по-масивна от Земята и движеща се със зашеметяваща скорост, съобщи Ройтерс.

Това може да е оцеляло ядро на планета, някога може би по-голяма от Юпитер, която е останала без атмосфера. Според изследователите това е най-голямата скална планета, откривана досега и първото известно голо планетно ядро. Това предлага уникална възможност за по-добро разбиране на вътрешността на газови гиганти като Юпитер, най-голямата планета в Слънчевата система.

Планетата, наречена TOI-849b, е на орбита около звезда, малко по-малка и по-студена от Слънцето, която е на 730 светлинни години от Земята. Газовите гиганти са съставени от твърдо ядро, заобиколено от огромна атмосфера предимно от водород и хелий.

"Тази планета можеше да бъде газов гигант като Юпитер, но е загубила външната си обвивка. Това може да е станало, защото се е сблъскала с друга планета към края на своето формиране или по-късно се е доближила твърде много до звездата си. Друг възможен вариант е развитието на планетата да е спряло по време на формирането, да се е изградило ядро, но да не е успяла да събере газове", обясни астрономът Дейвид Армстронг от университета на Уорик в Англия, водещ автор на изследването.

Диаметърът ѝ от 43 000 км е малко по-малък от този на Нептун, най-малката от четирите газови планети в Слънчевата система. Той обаче е много по-голям от земния, който е 12 700 км. Тя е на орбита изключително близо до своята звезда - много по-близо от Меркурий в Слънчевата система. Скоростта ѝ на движение е 10 пъти по-бърза от земната - една обиколка по орбитата си прави за 18 часа.

"TOI-849b е много по-масивна, отколкото очакваме дори за гигантски газови планетни ядра. Това може да предполага образуване на нова планета или еволюционен път, който ние все още не разбираме", казва Армстронг.

| Редактор : Стоян Гогов 8 2829 Снимка: NASA