Предимства и недостатъци на дигиталното обучение
Или как технологиите помагат за провеждане на съвременно обучение от ново поколение
Темата за дигиталното обучение e често дискутирана и остава особено актуална. Ситуацията в страната поради пандемията от коронавирус наложи отново въвеждането на дистанционна форма на обучение. Безспорни са предимствата на живия контакт при традиционното обучение, който е от съществено значение за подрастващите. Същевременно обаче създадените платформи с интерактивни ресурси предлагат един много по-иновативен подход, отговарящ на съвременните тенденции.
За предимствата и недостатъците на дигиталното обучение и как то се възприема от учители и ученици, разказва Милена Константинова, ръководител на дигиталния отдел в издателство Клет България. Професионалист с дългогодишен опит в сферата на образованието, работата ѝ в издателството е тясно свързана с приложението на информационните технологии, разработката на електронни образователни продукти и квалификация на учители в тази сфера.
Смятате ли, че дигиталното обучение има предимства пред традиционното - "очи в очи"?
Несъмнено директната комуникация е необходима и ефективна, но и дигиталната има своите положителни страни. Спомням си едно проучване, според което 98% от учениците имат дигитално устройство (телефон или таблет) и го считат за най-важния предмет в ученическата си раница. Някои ученици споделят, че се чувстват много по-комфортно, когато задават въпроси на своите учители чрез текстови съобщения. Това важи и за възрастните. Един учител в класната стая има 40 минути, за да предаде урока и да обърне внимание на близо 30 деца, понякога и повече. В дигиталното пространство той може да получава съобщения и да комуникира с всеки поотделно, да осигури индивидуален подход за всяко дете. Като, разбира се, не трябва да злоупотребяваме с времето на преподавателите, а да се съобразяваме с техния работен график.
Кога създадохте интерактивната платформа IZZI и как дойде идеята за нея?
Да създаваш електронни учебници е огромно предизвикателство - трябва да мислиш "изпреварващо", да предвидиш в каква посока ще се променя научното знание, от една страна, и технологиите, от друга.
През лятото на 2018 г. за нас беше ясно, че трябва да създадем ново поколение електронни учебници, които да бъдат както за учителите, така и за децата. В този период нашите колеги от Хърватия ни демонстрираха иновативна платформа за създаване на електронно съдържание и ние заложихме на новата технология, интерактивност, сигурност и нов дизайн на учебното съдържание.
За по-малко от година разработихме богата колекция от учебно съдържание по всички учебни предмети от начални до прогимназиални класове, добавихме видеоматериали на световно известни брандове, игри, симулации, 3D визуализации и аудиопрочити.
Разкажете ни малко повече какви функционалности предлага платформата?
Платформата IZZI се състои от три основни компонента - електронно четим вариант на учебника (PDF), интерактивни образователни ресурси, както и презентация и допълнителни материали в помощ на учителя. Материалите обхващат всички учебни предмети от 1. до 7. клас
Нещо, на което обърнахме специално внимание, е възможността образователната среда IZZI да може да бъде използвана независимо от наличието на интернет връзка. Функционалностите на платформата са насочени към потребностите на всеки един участник в средата, независимо дали е учител, ученик или родител. С помощта на специално разработените инструменти за работа с интерактивна или виртуална бяла дъска, учителите могат лесно да проведат своите часове както онлайн, така и офлайн, както присъствено, така и дистанционно. Всеки учител има възможност да създаде множество класове или групи, да проследи успеваемостта както на всеки един ученик поотделно, така и на различни класове. Учителите също така могат да използват различни допълнителни материали, създадени и достъпни само за тях - материали за сваляне и принтиране, презентации, следващи хода на урока, и много други. Учениците от своя страна имат възможност да събират точки, решавайки различни задачи, образователни игри и упражнения, като всеки един елемент може да бъде решаван многократно.
Как се спряхте на маймунката да бъде маскот на платформата? Повдигнете малко завесата "от кухнята".
По своята същност маймунката се асоциира с лекотата, с непрестанната игра и забавление, но и разбира се, с вечното любопитство и интерес към света, с желанието да научиш повече. Според нас, в Клет, IZZI буди точно такива емоции в нашите потребители, а и в нас самите като създаващи електронно образователната среда. Тя дава едновременно както научно познание, което следва неизменно учебните програми, така и провокира любопитството ни да прочетем следващия урок, да видим следващото видео или направим следващото упражнение.
Как се възприема платформата от ученици и учители?
Средноседмично отчитаме близо 50 хиляди потребители, като тази бройка расте почти всяка седмица, което е много добър сигнал за нас. Ежедневно получаваме писма и обаждания от учители и родители, които благодарят и ни уверяват, че сме на прав път. Харесват ясното, достъпно и разбираемо представяне на съдържанието, добрата визуализация, разнообразието от задачи и възможностите за тяхната проверка и показване на отговорите.
Ресурсите по кои предмети са най-използвани от учители и ученици?
Трудно може да се определи класация на изданията, тъй като интересът към образователната среда нараства все повече и повече. Ако трябва все пак да кажа, то най-използваните електронни издания са всички заглавия от 1. до 4. клас, а за прогимназиален етап - по физика и астрономия, биология и здравно образование, както и география и икономика за прогимназиален етап. Уроците по природните науки обичайно са сложни за учениците, поради което учителите често създават свои презентации, за да онагледят учебния материал. С iZZI всичко е лесно - с един клик се отваря например панорамна снимка на едно от най-красивите места на Земята - големият бариерен риф в Австралия, наричан Осмото чудо на света, или триизмерна анимация на опорно-двигателната система на човека.
Знаем, че непрестанно обновявате ресурсите. Какво ново предстои да видим в платформата?
Да, стремим се да се развиваме постоянно и да не изневеряваме на желанието ни за надграждане и обогатяване на образователната среда. По отношение на материалите, които са от полза за учителите, в началото на следващата учебна година те ще открият и още допълнителни материали както за работа в електронната среда, така и извън нея, чрез материали за сваляне и принтиране, презентации, специални секции за видео и аудиоматериали. Разбира се, още нови издания за други класове, видеоматериали, образователни игри, симулации и интерактивни задачи. В момента разработваме специални класации по училища и класни стаи, като в тази насока ще оставим за изненада следващите стъпки.
* съдържание на Klett
НАЙ
Създателят на Telegram в първо интервю от 7 г.: Полиция опита да ме пречупи в Русия, а ФБР - в САЩ
За пръв път от края на Втората световна война Япония се сдоби със самолетоносач
Хеликоптерът на НАСА "Инджинюъти" изпрати последното си съобщение
Вижте какво може новият робот на Boston Dynamics (видео)
Веднъж на милиард години: Наблюдаваха как две форми на живот се сливат в една
Създателят на Telegram в първо интервю от 7 г.: Полиция опита да ме пречупи в Русия, а ФБР - в САЩ
За пръв път от края на Втората световна война Япония се сдоби със самолетоносач
"Майкрософт" засече руски онлайн пропагандатори, прицелени в изборите в САЩ
Хеликоптерът на НАСА "Инджинюъти" изпрати последното си съобщение
Срина се работата на спешния телефон 911 в САЩ