Кой бе първият реактивен самолет на ВВС на България (снимки) | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Кой бе първият реактивен самолет на ВВС на България (снимки) 10
Снимка: Wikimedia

Кой бе първият реактивен самолет на ВВС на България (снимки)

През 1951 г. на летище Граф Игнатиево постъпва на служба първият самолет без витлов двигател

| Редактор: Стоян Гогов 85 18465

Месец преди началото на Втората световна война в небето над Германия полита първият реактивен самолет - He 178. Светът на авиацията се променя за винаги. Най-кървавият конфликт в историята на човечеството кара всички участващи да експериментират с новия двигател. Така през 1945 година технологията за направата на реактивни самолети вече е усвоена от всички големи сили.

През 1944 година България попада в съветската сфера на влияние. Спорен е въпросът кой е първият руски реактивен изтребител. За титлата спорят Як-17 и МиГ-15. Двата правят първия си полет през 1947 година, като изделието на бюрото на Александър Яковлев полита няколко месеца по-рано. Самолетът на МиГ от друга страна се оказва много по-масов и успешен.

На пръв поглед е очевидно, че първият реактивен самолет на българската авиация ще е съветски. Това обаче не е съвсем така. Чехословакия започва експлоатацията на немския реактивен изтребител Ме-262 през 1946 година. Прага започва да произвежда самолета, който прекръства на Avia S-92.

Чехите предлагат Avia S-92 на Югославия и дори сключват сделка. По това време има шанс България да се обедини с западната си съседка. Сделката на Прага с Белград обаче пропада, а разривът между Тито и Сталин запазва България като независима държава.

Само за няколко години в края на 40-те България се въоръжава с множество съветски самолети. Страната ни се оказва стратегически важна - най-южната точка на лагерът воден от СССР в Европа и започващата нова Студена война.

Само 4 години след първия си полет и две след официалния си дебют Як-17 се оказва на въоръжение в България. Реактивният изтребител дори е тестван у нас още през лятото на 1950 година, но полетът завършва неуспешно, макар и без жертви.

Вижте как изглежда първия реактивен самолет на родните ВВС >> >> >>

През 50-те години на миналия век страната ни се сдобива с 16 броя Як-17УТИ и 105 броя Як-23. Последният е усъвършенствана технологично версия на Як-17. Основната разлика помежду им се крие в двигателя.

Любопитно, но първият ни реактивен самолет се задвижва от двигател, който е копие на немския Jumo 004 на Junkers, монтиран на Ме-262. Последният обаче има две бройки от агрегата.

От конструкторското бюро на Яковлев се отказват от копието на Jumo 004 и започват да монтират копие на английския Rolls Royce Derwent. Така се ражда и Як-23, който е със значително по-добри характеристики. Максималната скорост вече е малко над 900 км/ч, докато при Як-17 е около 750 км/ч. Максималната далечина на полета също е нараснала от 800 на 1000 километра.

Визуално Як-17 и Як-23 обаче са почти еднакви.

Така изглеждат първите реактивни самолети в родните ВВС - Як-23 и Як-17

Снимка: Wikimedia

Як-17 и неговата модернизирана версия Як-23 остават на въоръжение до 1958 година. За 7-те си години на служба самолетът дори се сдобива с прякор - "Баба Наста".

Страната ни обаче залага на по-добрия МиГ-15. Той пристига у нас още в края на 1951 година. "Мигът" е по-бърз, а обсегът му е почти три пъти по-голям. Същото се отнася и за останалите му характеристики, превъзхождащи тези на Як-17, който е превърнат в учебен самолет.

Основната причина за превъзходството на МиГ-15 над Як-17 се крие в по-добрия двигател, както и във формата на крилата, която при МиГ-15 е стреловидна. Така не само скоростта е по-висока, но и управлението по-лесно.

Двигателят на МиГ-15 също не е разработен в Русия. Той е доразвит от реактивния Rolls-Royce Nene, който Великобритания продава на Москва малко след края на ВСВ и преди началото на Студената война. В средата на 50-те години Москва обаче усъвършенства създаването на собствени реактивни двигатели. Именно с финалната версия на първия изцяло съветски реактивен двигател е снабден най-масовият изтребител в състава на нашите ВВС, чиято история скоро ще научите подробно.

Кой бе първият реактивен самолет на ВВС на България (снимки) 10

Кой бе първият реактивен самолет на ВВС на България (снимки)

През 1951 г. на летище Граф Игнатиево постъпва на служба първият самолет без витлов двигател

| Редактор : Стоян Гогов 85 18465 Снимка: Wikimedia

Месец преди началото на Втората световна война в небето над Германия полита първият реактивен самолет - He 178. Светът на авиацията се променя за винаги. Най-кървавият конфликт в историята на човечеството кара всички участващи да експериментират с новия двигател. Така през 1945 година технологията за направата на реактивни самолети вече е усвоена от всички големи сили.

През 1944 година България попада в съветската сфера на влияние. Спорен е въпросът кой е първият руски реактивен изтребител. За титлата спорят Як-17 и МиГ-15. Двата правят първия си полет през 1947 година, като изделието на бюрото на Александър Яковлев полита няколко месеца по-рано. Самолетът на МиГ от друга страна се оказва много по-масов и успешен.

На пръв поглед е очевидно, че първият реактивен самолет на българската авиация ще е съветски. Това обаче не е съвсем така. Чехословакия започва експлоатацията на немския реактивен изтребител Ме-262 през 1946 година. Прага започва да произвежда самолета, който прекръства на Avia S-92.

Чехите предлагат Avia S-92 на Югославия и дори сключват сделка. По това време има шанс България да се обедини с западната си съседка. Сделката на Прага с Белград обаче пропада, а разривът между Тито и Сталин запазва България като независима държава.

Само за няколко години в края на 40-те България се въоръжава с множество съветски самолети. Страната ни се оказва стратегически важна - най-южната точка на лагерът воден от СССР в Европа и започващата нова Студена война.

Само 4 години след първия си полет и две след официалния си дебют Як-17 се оказва на въоръжение в България. Реактивният изтребител дори е тестван у нас още през лятото на 1950 година, но полетът завършва неуспешно, макар и без жертви.

Вижте как изглежда първия реактивен самолет на родните ВВС >> >> >>

През 50-те години на миналия век страната ни се сдобива с 16 броя Як-17УТИ и 105 броя Як-23. Последният е усъвършенствана технологично версия на Як-17. Основната разлика помежду им се крие в двигателя.

Любопитно, но първият ни реактивен самолет се задвижва от двигател, който е копие на немския Jumo 004 на Junkers, монтиран на Ме-262. Последният обаче има две бройки от агрегата.

От конструкторското бюро на Яковлев се отказват от копието на Jumo 004 и започват да монтират копие на английския Rolls Royce Derwent. Така се ражда и Як-23, който е със значително по-добри характеристики. Максималната скорост вече е малко над 900 км/ч, докато при Як-17 е около 750 км/ч. Максималната далечина на полета също е нараснала от 800 на 1000 километра.

Визуално Як-17 и Як-23 обаче са почти еднакви.

Така изглеждат първите реактивни самолети в родните ВВС - Як-23 и Як-17

Снимка: Wikimedia

Як-17 и неговата модернизирана версия Як-23 остават на въоръжение до 1958 година. За 7-те си години на служба самолетът дори се сдобива с прякор - "Баба Наста".

Страната ни обаче залага на по-добрия МиГ-15. Той пристига у нас още в края на 1951 година. "Мигът" е по-бърз, а обсегът му е почти три пъти по-голям. Същото се отнася и за останалите му характеристики, превъзхождащи тези на Як-17, който е превърнат в учебен самолет.

Основната причина за превъзходството на МиГ-15 над Як-17 се крие в по-добрия двигател, както и във формата на крилата, която при МиГ-15 е стреловидна. Така не само скоростта е по-висока, но и управлението по-лесно.

Двигателят на МиГ-15 също не е разработен в Русия. Той е доразвит от реактивния Rolls-Royce Nene, който Великобритания продава на Москва малко след края на ВСВ и преди началото на Студената война. В средата на 50-те години Москва обаче усъвършенства създаването на собствени реактивни двигатели. Именно с финалната версия на първия изцяло съветски реактивен двигател е снабден най-масовият изтребител в състава на нашите ВВС, чиято история скоро ще научите подробно.