На 2 ноември 1947 година полита един от най-необичайните самолети, създавани някога. Той е с 8 двигателя, дължината му е 66.6 метра, размахът на крилата е 97.8 метра, а конструкцията - изцяло от дърво.

Вижте снимки на самолета >> >> >>

Наречен от пресата "Елегантната гъска" и "Смърчовата гъска", самолетът държи рекорди, ненадминати и до днес.

Ексцентричният предшественик на Илон Мъск

Илон Мъск е най-известният предприемач, името му често е в новините, а идеите и начинанията му определено са грандиозни по мащаб. Няма да е преувеличено да кажем, че Мъск може да е рекламното лице на капитализма.

Преди повече от 70-години пресата има друг подобен любимец. Хауърд Хюз е милиардер, знаменитост и визионер. Роден в богато семейство, той използва предприемчивия си гений, за да преследва мечтата си - самолетите.

Хюз е страстен почитател на летенето, пилот и самоук авиоинженер. Той поставя множество световни рекорди, а също проектира и конструира няколко самолета, докато е начело на "Хюз Еъркрафт".

H-4 Hercules

На 19 януари 1937 г. Хюз поставя нов световен рекорд като прелита от Лос Анджелис до Ню Йорк за 7 часа 28 минути и 25 секунди. След това на 10 юли 1938 г. той поставя нов рекорд като завършва за 91 часа околосветски самолетен полет.

В по-късната част от своя живот милиардерът става параноик, има връзки с Пентагона и ЦРУ, а общественият му образ се променя. Преди Студената война обаче Хюз е на върха на славата си.

В годините на Втората световна война милиардерът-визионер се обсебва от нова идея. Да направи най-големият самолет, създаван някога.

"Елегантната гъска"

През 1942 година правителството на САЩ поръчва на ексцентричния, но способен милиардер направата на "летящ кораб". Той трябва е недосегаем за подводниците и ще може да превозва бързо тежки товари до Великобритания. Проектът на практика е за направата на стратегически транспортен самолет, способен да прекоси Атлантическия океан за няколко часа.

Пентагонът не позволява на Хюз да използва метал, който е бил под строги ограничения през този период, за да изпълни договора си той изгражда самолета предимно от пресована брезова дървесина.

Самолетът трябвало да може да превозва 750 напълно екипирани войника или два средно-тежки танка "Шърман" през Атлантическия океан. Това означава товароподемност от над 68 тона.

H-4 Hercules

Разработката на самолета била трудна и скъпа. Налагало се да се конструира наистина сигурен дървен самолет, чийто характеристики не можело да се постигнат от създадените към онзи момент самолети.

Така направата на "Елегантната гъска" струвала 23 милиона долара, което е еквивалента на над 220 милиона долара към днешна дата.

Втората световна война приключила, но самолетът още не бил завършен. Сформирана е Сенатската комисия със задачата да разследва защо самолетът не е доставен на армията по време на войната. Окончателен доклад не е приет, а Хюз дава достатъчно добро обяснение, свързано с липсващите технологии, малкото ресурси и завишените очаквания.

Самолетът е завършен 2 години след пускането на атомната бомба над Япония.

Рекордите

"Елегантната гъска" или H-4 Hercules прави първият си и единствен полет на 2 ноември 1947 година. Самолетът веднага се превръща в сензация.

Това е най-голямата летяща машина създавана към този момент.

Дължината на самолета е 66.6 метра. Този рекорд пада през 1988 година с първия полет на Ан-225. "Елегантната гъска" има размах на крилата от над 97 метра. Този рекорд пада едва през 2019 година с първия полет на самолета Stratolaunch, който служи за изстрелване на ракети в Космоса.

Сравнение на най-големите самоети, създавани някога

Към днешна дата "Елегантната гъска" все още е най-големият самолет, излетял някога от вода. Това е и най-големият и способен "дървен самолет", създаван някога.

Самолетът се задвижва от 8 броя двигателя на Pratt & Whitney. Всеки от тях с 3 000 к.с. мощност. Максималната скорост на тежащия 113 тона в празно и незаредено състояние самолет е 400 км/ч. Обсегът е 4 800 км

H-4 Hercules обаче се оказва излишен. Пентагонът нямал нужда от толкова голям транспортен самолет. Така само след един тестов полет, скъпоструващият и революционен самолет бил приземен за винаги. Последният дом на самолета е авиационен музей в Орегон.

Полетът на "Елегантната гъска" е осъществен от самия Хауърд Хюз, като сцената е обезсмъртена от филма "Авиаторът" Леонардо Ди Каприо.