Как Германия направи стелт самолет през 40-те и 80-те години на ХХ век | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Как Германия направи стелт самолет през 40-те и 80-те години на ХХ век 20
Снимка: World of Warplanes

Как Германия направи стелт самолет през 40-те и 80-те години на ХХ век

Краят на Втората световна и приключването на Студената война водят до преждевременен край за проектите

| Редактор: Стоян Гогов 53 34517

Германците са известни като едни от най-добрите инженери и конструктори на машини в света. Индустриалните успехи и иновации са традиция за тях, която не зависи от това дали става дума за автомобили или танкове. Днес обаче ще ви представим два доста любопитни немски проекта, които не виждат бял свят.

Става дума за може би първия стелт самолет в историята, както и за един изпреварил времето си изтребител, който би могъл да сложи F-117 в "малкия си джоб". Двата проекта се появяват съответно през 40-те и 80-те години на ХХ век.

Вижте как изглеждат германските стелт проекти >> >> >>

Horten Ho 229

Снимка: Smithsonian's National Air and Space Museum

Horten Ho 229 е най-бележитият немски реактивен самолет, който така и не вижда бял свят. Той има делтовидно крило, а двигателите са интегрирани в него - решение, което ще видим доста по-късно при стелт бомбардировача В-2.

При разработката на самолета конструкторите решили да го направят по-трудно откриваем за противниковите радари. Ho 229 може да бъде наречен първият стелт, макар технологично да има изключително много разлики спрямо сегашните стелт самолети.

Всъщност по времето на своя дебют, самолетът можел да бъде забелязан от британските радари в 80% от случаите, срещу 100% за останалите самолети. Любопитен факт е, че за своята "невидимост" самолета разчитал на обвивка от... дървени въглища.

Братята Хортен, които са конструкторите на самолета, за първи път прилагат системата "Unsichtbar", т.е. снижаването на радарната и инфрачервената забележимост на Ho 229. Това става чрез екранирането на изтичащата от моторите струя от "бобровата опашка" и също така от система за охлаждане на струята. Подобно решение се прилага и доста от съвременните стелт самолети.

Въпреки това, при създаването на американския "невидим" бомбардировач B-2 били изучени някой от решенията на Ho 229. Другите качества на Ho 229 също не са за подценяване - максималната скорост е била от 977 км/ч, а таванът на полета - 16 000 метра. Самолетът трябвало да може да носи 1000 килограма бомби на разстояние от 1000 км. Били произведени само 3 прототипа, като при първият полет на самолета възникнали проблеми при кацането.

Загубата на Германия поставя край на проекта, а прототипите и техническата документация е пленена от САЩ. Постиженията на братята Хортен са проучени при създаването на първите наистина невидими самолети от САЩ в края на 70-те години на миналия век. Те са сериозно надградени, но някои от иновативните им решения се ползват и до днес. Останки от самолета могат да се видят в музея Смитсониън.

MBB Lampyridae

Снимка: Wikimedia

MBB Lampyridae е другият любопитен немски стелт проект, който се ражда по време на Студената война. Той се разработва във високи нива на секретност от Messerschmitt-Bölkow-Blohm. Проектът възниква напълно независимо от САЩ, като работата по него стартира през 1975 година. През 1981 г. е родена и концепцията зад самолета. Оформен е неговият ъгловат дизайн и са одобрени материалите, с който той да бъде изграден.

През 1987 година програмата била на финалната фаза от своята разработка. Тогава немците решили да споделят със своя съюзник САЩ, дни след това проектът бил прекратен. Причината за това е оказаният от Вашингтон дипломатически натиск. Америка не иска друга страна, била тя и нейн съюзник, да притежава подобна технология. Освен това Студената война е към своя край, а СССР не бива да бъде дразнен с "дръзки" военни разработки от ФРГ.

Малко след края на разработката Messerschmitt-Bölkow-Blohm е закупена от DASA.

Проведените по-късно тестове показват, че показателите на немския самолет превъзхождат тези на F-117 Nighthawk. Германският стелт изтребител MBB Lampyridae е по-маневрен и с по-висока незабележимост.

Проектът MBB Lampyridae обаче не се оказал безплоден, някои технологични решения намерили приложение в други проекти, а немците разбрали, че не могат да разчитат просто на създаването на самолет с ниска забележимост.

Как Германия направи стелт самолет през 40-те и 80-те години на ХХ век 20

Как Германия направи стелт самолет през 40-те и 80-те години на ХХ век

Краят на Втората световна и приключването на Студената война водят до преждевременен край за проектите

| Редактор : Стоян Гогов 53 34517 Снимка: World of Warplanes

Германците са известни като едни от най-добрите инженери и конструктори на машини в света. Индустриалните успехи и иновации са традиция за тях, която не зависи от това дали става дума за автомобили или танкове. Днес обаче ще ви представим два доста любопитни немски проекта, които не виждат бял свят.

Става дума за може би първия стелт самолет в историята, както и за един изпреварил времето си изтребител, който би могъл да сложи F-117 в "малкия си джоб". Двата проекта се появяват съответно през 40-те и 80-те години на ХХ век.

Вижте как изглеждат германските стелт проекти >> >> >>

Horten Ho 229

Снимка: Smithsonian's National Air and Space Museum

Horten Ho 229 е най-бележитият немски реактивен самолет, който така и не вижда бял свят. Той има делтовидно крило, а двигателите са интегрирани в него - решение, което ще видим доста по-късно при стелт бомбардировача В-2.

При разработката на самолета конструкторите решили да го направят по-трудно откриваем за противниковите радари. Ho 229 може да бъде наречен първият стелт, макар технологично да има изключително много разлики спрямо сегашните стелт самолети.

Всъщност по времето на своя дебют, самолетът можел да бъде забелязан от британските радари в 80% от случаите, срещу 100% за останалите самолети. Любопитен факт е, че за своята "невидимост" самолета разчитал на обвивка от... дървени въглища.

Братята Хортен, които са конструкторите на самолета, за първи път прилагат системата "Unsichtbar", т.е. снижаването на радарната и инфрачервената забележимост на Ho 229. Това става чрез екранирането на изтичащата от моторите струя от "бобровата опашка" и също така от система за охлаждане на струята. Подобно решение се прилага и доста от съвременните стелт самолети.

Въпреки това, при създаването на американския "невидим" бомбардировач B-2 били изучени някой от решенията на Ho 229. Другите качества на Ho 229 също не са за подценяване - максималната скорост е била от 977 км/ч, а таванът на полета - 16 000 метра. Самолетът трябвало да може да носи 1000 килограма бомби на разстояние от 1000 км. Били произведени само 3 прототипа, като при първият полет на самолета възникнали проблеми при кацането.

Загубата на Германия поставя край на проекта, а прототипите и техническата документация е пленена от САЩ. Постиженията на братята Хортен са проучени при създаването на първите наистина невидими самолети от САЩ в края на 70-те години на миналия век. Те са сериозно надградени, но някои от иновативните им решения се ползват и до днес. Останки от самолета могат да се видят в музея Смитсониън.

MBB Lampyridae

Снимка: Wikimedia

MBB Lampyridae е другият любопитен немски стелт проект, който се ражда по време на Студената война. Той се разработва във високи нива на секретност от Messerschmitt-Bölkow-Blohm. Проектът възниква напълно независимо от САЩ, като работата по него стартира през 1975 година. През 1981 г. е родена и концепцията зад самолета. Оформен е неговият ъгловат дизайн и са одобрени материалите, с който той да бъде изграден.

През 1987 година програмата била на финалната фаза от своята разработка. Тогава немците решили да споделят със своя съюзник САЩ, дни след това проектът бил прекратен. Причината за това е оказаният от Вашингтон дипломатически натиск. Америка не иска друга страна, била тя и нейн съюзник, да притежава подобна технология. Освен това Студената война е към своя край, а СССР не бива да бъде дразнен с "дръзки" военни разработки от ФРГ.

Малко след края на разработката Messerschmitt-Bölkow-Blohm е закупена от DASA.

Проведените по-късно тестове показват, че показателите на немския самолет превъзхождат тези на F-117 Nighthawk. Германският стелт изтребител MBB Lampyridae е по-маневрен и с по-висока незабележимост.

Проектът MBB Lampyridae обаче не се оказал безплоден, някои технологични решения намерили приложение в други проекти, а немците разбрали, че не могат да разчитат просто на създаването на самолет с ниска забележимост.